Moravská vína ohromila Kanadu. Získala celkem 21 medailí na největší severoamerické soutěži Selections Mondiales des Vins 2024. Prestižní soutěž, konaná v Montrealu, přilákala letos bezmála 1700 vín z 30 zemí světa.
Česká republika vyslala do soutěže 54 vín od 15 vinařství, která si odnesla úctyhodných 21 medailí. Mezi nimi pět vín skončilo mezi nejlepšími v prestižní TOP50.
Účast na soutěži podpořil kanadský likérový monopol, který jako první agentura v zemi projevil zájem o česká vína. Vinařům se tak naskytla jedinečná příležitost ukázat pestrost českých a moravských vín, od bio a přírodních vín až po dezertní, fortifikovaná či šumivá vína.
Juveano Mistelle de Muscat 2019 jakostní likérové víno, sladké – Vinařství Jan Stávek
Tomáš Teplý
„Tento úspěch je pro nás obrovskou motivací do budoucna a dobrou zprávou nejenom pro nás, ale i ostatní tuzemské vinaře. Kvalitní moravská a česká vína si postupně získávají prestiž na mezinárodní scéně a my máme radost, že můžeme být součástí tohoto začátku,“ uvedl Tomáš Teplý, majitel Vinařství Václav.
Petr Ilgner
„Verdiktem kanadské poroty jsme nadšeni. Konečně jsme našli trh, který vysoce ocenil složité bílé víno, které kvasilo spontánně, leželo v dubovém sudu, má málo síry a je totálně suché,“ svěřil se Petr Ilgner, enolog Vinařství Špalek
Na soutěž samotnou navázal degustační den pro média, obchod a sommeliéry za účasti a podpory zemědělského diplomata pana Filipa Lameše z české ambasády. Soutěž a akci organizovala kanadská importérka vín paní Brenda Steinsky ve spolupráci s panem Gabrielem Riel-Salvatore, kanadským expertem žijícím v Praze. Kompletaci a dopravu vzorků zajistil Marek Jakub Špalek s manželkou Jitkou ze společnosti Špalek Group, která již několik let organizuje právě s paní Brendou Steinsky export vín tuzemských vinařů do Kanady.
Marek Jakub Špalek
„Překvapil mě velký zájem o tuto soutěž. Vzhledem k tomu, že náklady na účast na této soutěži byly velmi vysoké, jsem to nečekal. O to víc jsem nadšen z neuvěřitelně bohaté sbírky medailí, kterou naši vinaři z Kanady přivážejí,“ podotkl Marek Jakub Špalek.
Úspěch moravských vinařů na Selections Mondiales des Vins podpořil také Vinařský fond, který pravidelně finančně přispívá na účast českých vinařů na mezinárodních soutěžích.
Selections Mondiales des Vins 2024 v Kanadě
To nejlepší z 31. ročníku SMV
SMV letos ocenilo výjimečnou kvalitu prezentovaných vín a saké a udělilo zlatou nebo velkou zlatou medaili 77 produktům se skóre přes 91 bodů.
SMV hrdě uvedlo svou Top 50, která zahrnuje 32 velkých zlatých medailí (93 bodů a více) a 18 zlatých medailí (91,6 až 92,9 bodů). Přední evropské země produkující víno – Španělsko, Portugalsko, Francie a Itálie – dosáhly vynikajících výsledků a odnesly si domů celkem 293 medailí, což představuje 60 % udělených ocenění.
Dvě země se vyznamenaly působivým poměrem medailí k počtu přihlášených vzorků: Španělsko se 195 přihlášenými a 77 medailemi (39 %) a Česká republika (na soutěži poprvé) s 54 přihlášenými a 21 medailemi (39 %).
Portugalsko předvedlo mimořádný výkon a stalo se nejvíce oceňovanou zemí s devíti velkými zlatými medailemi pro vína z oblastí Tejo, Setubal, Bierra Atlantic a Douro.
K vidění byla široká škála stylů vína, včetně těch vyrobených udržitelnými, ekologickými, biodynamickými, přírodními a oranžovými způsoby výroby vína – ty představovaly více než 31 % přihlášených.
Novinkou v soutěži byla saké, která si odnesla 34 medailí z 82 přihlášených (41 %).
Nejúspěšnější země (dle poměru medailí k počtu přihlášených vín):
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.