Svatomartinské 2023 je vybráno! Uspělo 76 vinařů, na trh putuje 326 různých vín. Od 11. listopadu si tak budeme moct vychutnávat opět přes 2 miliony lahví prvních letošních vín. Pokud by vinaři využili právo prodávat všechna nově zatříděná vína na maximum, se známkou Svatomartinské by se dostalo na trh rekordních 2,78 milionu lahví.
„Svatomartinská vína se za dobu své obnovené tradice stala doslova fenoménem a nejen pro zapálené fanoušky moravských a českých vín se 11. listopad stal vyloženě svátkem. Od několika tisíc lahví první rok, kdy se značkou Svatomartinské Vinařský fond přišel na trh, jsme se dopracovali až k více než dvěma milionům, od pár akcí zejména ve vinařských centrech jižní Moravy se po celé republice konají akcí desítky, od desítek šarží Svatomartinských vín, až po aktuální stovky. Ale největší úspěch Svatomartinských vín je, že se stala symbolem a prostředkem setkávání lidí a sdílení radosti ze života, a to je přesně to, co od moravských a českých vín chceme,“ sdělil Mgr. Zbyněk Vičar, ředitel Vinařského fondu, který známku Svatomartinské vlastní a každoročně ji propůjčuje.
Svatomartinské 2023
Pro letošní rok přistoupil Vinařský fond k úpravě podmínek, a prostřednictvím e-shopů si tak lze Svatomartinská vína objednávat už od čtvrtka 9. 11., ovšem s upozorněním, že Svatomartinské víno je určeno ke konzumaci až od soboty 11. 11. Prodej prostřednictvím maloobchodu a gastronomických podniků je ale beze změny povolen až od jedenáctého.
Bílá vína z odrůdy Müller Thurgau vynikají tóny zralé bílé broskve se šťavnatými kyselinami. Muškáty moravské jsou příjemně citrusové, některé s dotekem zralého kiwi. Veltlínské červené rané pak má svěží šťavnatou chuť a vyniká lehkou ušlechtilou vůní s tóny manga, limety a dalšího exotického ovoce. V růžových všeobecně vynikají tónu jogurtu s jahodami nebo lesním ovocem. Červená jsou zase sametově jemná, s vůní květů fialky a dalších jarních lučních bylin a s pikantní svěžestí.
Petr Gondáš
„Možnost nosit známku Svatomartinské mají pouze vína, která uspějí při hodnocení odborné komise. Při bodování musí takové víno získat alespoň 80 z celkových 100 bodů. Hodnotí se čistota vína, barva, vůně, chuť a celkový dojem. Letos z celkového počtu 349 přihlášených vín neuspělo pouze 23, což letošní ročník řadí mezi historicky nejúspěšnější a naznačuje, že nás letos čekají výborná vína. Přesto, nebo právě proto bude ale probíhat kontrola i už u nalahvovaných vín v obchodní síti, aby měli všichni jistotu, že si opravdu zakoupili vína, která prošla hodnocením,“ přiblížil Ing. Petr Gondáš z Národního vinařského centra, který má hodnocení Svatomartinských vín na starosti.
Oslavy Svatomartinského vína
U příležitosti Svatomartinských vín se také koná nespočet koštů a oslav. Těm tradičně dominuje a také je odstartuje Svatomartinský košt v Brně. „Rád bych jménem svým i našich vinařů pozval všechny milovníky moravských a českých vín v sobotu 11. listopadu v 11 hodin na náměstí Svobody v Brně, kde tradičně pořádáme největší ochutnávku Svatomartinských vín v republice. Těšit se můžete na početný průvod, žehnání Svatomartinského vína a slavnostní přípitek. K ochutnání bude minimálně stovka Svatomartinských vín od několika desítek vinařů a chybět nebude ani svatý Martin na bílém koni, kterého letos ztvární známý herec Michal Isteník,“ dodal za pořadatelský Vinařský fond jeho ředitel Zbyněk Vičar. Vinařský fond zároveň podporuje řadu dalších svatomartinských akcí po celé republice. Jejich přehled najdete v kalendáři akcí na webu Vína z Moravy, vína z Čech.
Značku „Svatomartinské“ si registroval v roce 1995 Jiří Kopeček. Od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ve spolupráci s Národním vinařským centrem již podevatenácté realizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.