Ohlédnutí za mezinárodním veletrhem Wine Prague 2019

Ohlédnutí za mezinárodním veletrhem Wine Prague 2019

Mezinárodní veletrh vína Wine Prague 2019 proběhl letos popáté. Za dobu své existence ukázal, že zde má své místo. S velkými vinařskými veletrhy zatím neleze srovnávat, ale kdo ví, třeba jednou…

V středoevropském regionu je řada vinařských soutěží, veletrhů je však poskrovnu. Je proto jen dobře, že vydavatelství Yacht (například časopis Wine & Degustation) našlo odvahu a pustilo se do činnosti naprosto odlišné, jež je novinařina. Tradice veletrhů u nás byla a je, ale kdysi slavný Vinex také i díky rozháranosti majetkových vztahů a vyslovené zkostnatělosti vedení brněnského výstaviště prostě umřel. Těch 12 vystavovatelů z roku 2018 nepočítám a k dalšímu plánovanému ročníku v 2020 hledím pesimisticky. Zůstala zde jen soutěž Grand Prix Vinex, ale to už je jiný příběh.

Pražské Letňany nejsou se svými stany natolik reprezentativním místem jako Obchodně průmyslový palác (pavilon A) brněnského výstaviště vystavěný v letech 1927 až 1928. Přesto se zde daří uspořádat důstojnou akci zaměřenou na profesionály a odbornou veřejnost. Tím se vcelku distancují od dalšího pražského, mnohdy zatracovaného veletrhu Víno a Delikatesy umístěného v jinak pěkném prostředí Výstaviště Praha Holešovice. Zde pověstné lidové pijatiky ustaly v roce 2016. Wine Prague je tak široko daleko jediný veletrh plnící svůj účel: navazování obchodních kontaktů.

Nezávislí vinaři ČR na Wine Prague 2019
Nezávislí vinaři ČR na Wine Prague 2019

Wine Prague 2019

Konec května je nevyzpytatelné období. Roky minulé prověřily dokonale možnosti klimatizace výstavních hal. Vedro může takto zaměřenou akci dokonale zhatit, letošní podmínky byly ale k vínu milosrdnější. Systém registrací je zde dobrým filtrem propouštějícím pouze vážné zájemce o problematiku. Pravda, ne stoprocentně, k večeru se vždy najde pár sotva se na nohou držících hostí, ale není to nějaký průšvih. Organizátoři pak vysloveně dbají na kvalitu degustačního skla. Je velmi dobré, hned několik typů sklenic. Ani není třeba je neustále umývat, na stáncích byly čisté k dostání. Pro obsluhu zásobování tedy perné chvilky, ale celkem, až na pár výjimek, sklo vždy bylo po ruce.

Celá řada lidí používá na podobných akcích plivátka. Je to neklamným důkazem, že sem se chodí za businessem a ne se opít. Jen pak nastává problém, kam odlít plné plivátko. Přeci jen několikrát za den přeběhnout celý pavilon k wc není pohodlné, víc odlévacích míst po pavilonu by se hodilo. Katalog obsahuje potřebné informace, přehled vystavovatelů, přehled doprovodných akcí, základní info o veletrhu. Formát A5 není špatný, je jen trochu neskladný, hodilo by se užší provedení. Také prostor pro poznámky u jednotlivých vystavovatelů by byl výhodou, zde ale asi narazím na ekonomiku věci (víc místa = víc stran = větší náklady). Stejně jak u kritiky lepené vazby V2, která zapříčiňuje neustálé zavírání katalogu.

Morava, svět i exotika

Tři dny tedy v Praze patřily vínu. V dopoledních hodinách byl počet lidí tak akorát, spíše menší, dávající šanci k diskuzím s vinaři. Odpoledne přišel tradiční nápor, ale pořád v normě. Prostory pavilonu působí celkem vzdušně a přitom kompaktně. Vystavovatelé byli vstřícní, bylo zde rozhodně co objevovat. Jak mezi plejádou našich vinařů, tak u zástupců vyspělých vinařských zemí. Překvapily i stánky s víny z Řecka, Gruzie či Turecka. Doprovodný program nabídl pestrou škálu vcelku zajímavých prezentací, chyběla však zvučná jména let minulých.

Mezi mnoha stánky určitě za pozornost stála nová a neokoukaná vinařství. Těmi jsou například Víno Perk a Obelisk. Obě vinařství spojuje jasný tah na branku, propracovaný marketing, krásné adjustáže a skvělá vína. Vyrovnaná kvalita celého setu dává tušit zářnou budoucnost vinařství a velký potenciál. Velmi osvěžující bylo povídání naopak se stálicí trhu a velkou osobností, panem Radomírem Neprašem z Vinařství NEPRAŠ & Co. Tvůrce jedněch z nejlepších bílých vín u nás hýří i ve svých 73 letech skvělými nápady a myšlenkami, jasnou životní filozofií.

Stánek nezávislých vinařů Francie zastoupený firmou Winam
Stánek nezávislých vinařů Francie zastoupený firmou Winam

Zahraniční nabídka byla pestrá, mne však zaujaly spíše méně tradiční země. Velmi živou prezentaci s temperamentem sobě vlastním nabídla Salome Khardzeishvili z firmy Kolchis. Šlo samozřejmě o přehlídku jantarových a červených vín z Gruzie, kde bodovala hlavně odrůda Saperavi. Také osobní zkušenosti s některými našimi „kvevri“ vinaři stály rozhodně za poslech… Známý dovozce bulharských vín Georgi Ivanchev (TRAKIA WINE) představil tamní autochtonní i světové odrůdy. Jako vždy výborná prezentace hlavně modrých odrůd (reportáž z nedávné degustace bulharských vín v tomto článku). Zajímavostí byl i stánek nezávislých vinařů Francie zastoupený firmou Winam s.r.o. Pan Beat Känel, Švýcar žijící u nás, dokonalou češtinou kromě prezentace vín občas kolemjdoucím prozradil i recept na skvělé jednohubky, které na stánku k vínu nabízeli.

[jaw_panel_box panel_title=“Wine Prague 2019 – tipy“ message_style=“info“ ]

[/jaw_panel_box][jaw_clear]

Vstupní i výstupní brána na Wine Prague
Vstupní i výstupní brána na Wine Prague

A jak dál?

Vcelku velké rozpaky budily prázdné stánky povětšinou tuzemských vinařů. Na začátku výstavního dne by člověk přimhouřil oko s ohledem na úroveň našich cest a spojů. Ovšem prázdné plochy v odpoledních hodinách hlavně třetí den akce dávají tušit, že marketing je v oblasti vinařství u nás stále věci takřka neznámou. Proč vinaři vlastně platí plochu, výstavbu stánku, energie atd., když pak ani nedorazí? Že by další národní, ve světě nepochopitelné, specifikum?

Veletrh Wine Prague 2019 se subjektivně řečeno povedl. Stejně ale bylo letos znát, že vystavovatelů, ploch i návštěvníků ubylo. Letošní ročník ukázal, že udržet se na výsluní je těžkým úkolem. Možná až neudržitelným, což by ale byla velká škoda. Praze mezinárodní veletrh vína prostě sluší. Zájem lidí o převážně moravská vína trvá, přesto náš trh nabízí ohromný prostor pro dovoz. O více než 70 % trhu s vínem se právě zde mohou utkat dovozci a výrobci ze zahraničí. A to je asi i cestou do budoucna: orientace na dovozce, zahraniční vinařství, na prezentace a master class věhlasných vinných domů.

 

„Kvalitě a struktuře návštěvníků jsme letos věnovali obrovské množství práce, návštěvníků bylo celkem nakonec, oproti roku 2018 o trochu méně, zato se nám podařilo pozvat znatelně vyšší množství významných profesionálů z řad restaurací a obchodníků s vínem,“ zhodnotil letošní ročník Michal Šetka, prezident veletrhu Wine Prague.

zdroj: Závěrečné zprávy Wine Prague 2015–2019

Ověřeno MonsterInsights