Merlotbarrique 2018 výběr z hroznů z vinařství Štěpán Maňák ze Žádovic na Kyjovsku se stal šampionem Grand Prix Vinex 2021. Odborné hodnocení 28. ročníku mezinárodní soutěže vín se uskutečnilo 28. a 29. dubna 2021 v Národním vinařském centru ve Valticích.
Letos se soutěže zúčastnilo rekordních 1053 vzorků vín od 176 vinařství z 12 vinařských zemí. Nejvíce vín (779) bylo samozřejmě z České republiky. Dále ze Slovenska (147), Maďarska (45), Rakouska (28), Německa (22) a Itálie (16). Zastoupení měla ale také vína z Francie (4), Jihoafrické republiky (4), USA (3), Makedonie (3), Argentiny (1) a Moldavska (1).
Hodnocení soutěže Grand Prix Vinex 2021
Vítězem Merlot barrique 2018 od Štěpána Maňáka
Stejně jako v loňském roce si i letos vedl nejlépe vinař Štěpán Maňák. Obhájil tak loňské vítězství, kdy se šampionem stal jeho Sauvignon 2019 pozdní sběr. Letos uspěl pro změnu s červeným vínem Merlotbarrique 2018 výběr z hroznů. Víno pochází z vinařské oblasti Morava, podoblasti Slovácké, z obce Hýsly, viniční trati Hýselská hora.
Štěpán Maňák
„Tento Merlot má tmavě rubínovou barvu, vůně je ovocná, lehce vanilková, chuť je plná, čokoládová, sametová. Víno zrálo 12 měsíců ve francouzských barikových sudech,“ popisuje vítězné víno majitel vinařství Štěpán Maňák.
Dále byli vyhodnoceni vítězové kategorií, nejlepší kolekce, nejlépe hodnocené víno člena Svazu vinařů České republiky a národní vítězové pro země, které přihlásily minimálně 10 vín. Podrobné výsledky budou dostupné na webu soutěže.
Pavel Krška, ředitel soutěže Grand Prix Vinex
Šampion a vítězové kategorií Grand Prix Vinex 2021
Kategorie C2: Červená vína ostatní – vítěz kategorie
Zinfandel Burlesque 2018 Boutinot USA (dovozce ADVEAL s.r.o.)
Kategorie D: Vína přírodně sladká – vítěz kategorie
Tokajský výběr 5 putňový 2013 – Anna Nagyová – ZLATÝ STRAPEC, Slovensko
Kategorie E1: Perlivá vína – vítěz kategorie
Rosecco Frizzante 2020 Perlwein Landwein – Weingut Familie Schulz, Rakousko
Kategorie E2: Šumivá vína (sekty) – vítěz kategorie
Grandioso extra brut reserva 2016 jakostní šumivé víno s.o. – CHÂTEAU VALTICE – Vinné sklepy Valtice, a.s., Česká republika
Cena za nejlepší kolekci
Vinařství Jaroslav Buriánek z Valtic, Česká republika.
Vína soutěže
Rekordní účast
Pavel Krška
„V letošním ročníku soutěže nás mile překvapila a hlavně potěšila rekordní účast, která je o více než 300 přihlášených vín větší než ta loňská, taktéž rekordní.”
„Grand Prix Vinex se tak stalo největší mezinárodní soutěží co do dopočtu hodnocených vzorků, ale i vinařství na území České republiky. Dlouhodobým cílem soutěže je, aby byla etalonem kvality a profesionality při hodnocení soutěží vín alespoň v ČR. Proto má soutěž dokonce přísnější limity pro získání jednotlivých ocenění, než jsou doporučené limity dle národních standardů pro soutěže vín,” sdělil Pavel Krška, ředitel soutěže.
Medaile jsou udělovány dle dosaženého bodového hodnocení. Stříbrnou medaili získala vína s min. 84 body, zlatou s min. 87 body a velkou zlatou s min. 90 body. Vína hodnotily komise špičkových degustátorů na platformě počítačového hodnoticího systému Elwis, vyvinutého Národním vinařským centrem. Samozřejmostí pak byla přísná hygienická opatření včetně testování všech účastníků hodnocení.
Vína
Nejvíce zastoupenou odrůdou mezi bílými víny byl Ryzlink rýnský (81), mezi červenými pak Frankovka (37) a Cabernet Sauvignon (36). Největšího počtu vín pak dosáhly ročníky 2020 (531), 2019 (282) a 2018 (129). Přihlášeny ale byly i raritní archivní ročníky 2005, 2007 a 2010 (všechno po jednom vzorku).
Champion, nejlépe hodnocená kolekce a vítězové kategorií získávají prestižní ceny v podobě cen dle návrhu Jiřího Mately, žáka světoznámého designéra Bořka Šípka. Výrobce vína s titulem Champion obdrží profesionální chladicí vinotéku od partnera soutěže, firmy Thermotechnika Bohemia, a přihlašovatel nejlepší kolekce získá vysokotlaký čistič od dalšího partnera soutěže, firmy Kärcher.
Účastníci hodnocení Grand Prix Vinex 2021
O soutěži
Grand Prix Vinex je tradiční mezinárodní soutěží vín, kterou organizuje Národní vinařské centrum, o.p.s. ve spolupráci s akciovou společností Veletrhy Brno a Svazem vinařů České republiky a s podporou Vinařského fondu. Cílem soutěže je na vysoké profesionální úrovni každý rok ohodnotit a ocenit nejlepší evropská a světová vína přítomná na trhu středoevropského regionu. Záštitu nad 28. ročníkem mezinárodní soutěže vín Grand Prix Vinex převzali ministr zemědělství Ing. Miroslav Toman, CSc., hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Jan Grolich a primátorka statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková.
Na odbornou hodnotící část soutěže tradičně navazuje veřejná ochutnávka soutěžních vín na brněnském výstavišti. V letošním roce je vzhledem k epidemické situaci tato možnost zatím nepotvrzena. Více o soutěži na zde.
Merlot barrique 2018 Štěpána Maňáka vítězem Grand Prix Vinex
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.