Svaz vinařů České republiky provedl předvolební průzkum mezi politickými stranami o budoucnosti českého vinařství. Šetření ukázalo, že většina politických stran podporuje strategický cíl dosažení 40% soběstačnosti českého vinařství.
Vinaři k jeho dosažení počítají s navýšením ploch tuzemských vinic na cca 26 tisíc hektarů nebo navýšením výnosu v průměru cca 8 tun na hektar. Očekávají přitom, že by v takovém případě byl příjem jen z DPH do státního rozpočtu vyšší o bezmála 400 milionů Kč oproti stávajícím příjmům. Negativně se naopak strany staví k možnosti zavedení tzv. uhlíkové daně. Do průzkumu, jehož cílem bylo zjistit stranické postoje ke stěžejním návrhům na ochranu spotřebitele před dovozem laciných subvencovaných vín, se zapojilo deset politických subjektů.
Martin Chlad
„Jsme rádi, že většina stran bez ohledu na umístění na politické mapě vnímá komplexitu vinařského oboru a kvituje naše reformní návrhy obsažené ve strategickém dokumentu. Zároveň se potvrdilo, že je nutné neustále pracovat na osvětě, protože například návrh na zavedení minimální jednotkové ceny (MUP) naráží na nejasnosti ohledně aplikace v praxi,“ uvádí prezident Svazu vinařů České republiky Martin Chlad.
Strategický plán
Čeští vinaři už v dubnu představili Strategický plán pro období 2025–2045. Ten kromě ambiciózního cíle v podobě 40% soběstačnosti v produkci hroznů zahrnuje také výrazný nárůst vinic v režimu ekologického zemědělství.
Plán rovněž popisuje překážky a nutné reformní kroky zejména v legislativní oblasti nebo při eliminaci nekvalitního laciného dovozu. I přes negativní trendy v evropském vinařském sektoru jsou odborníci i zástupci vinařů přesvědčeni, že Česká republika má předpoklady stát se vinařskou zemí budoucnosti.
„Evropské i tuzemské vinařství se nachází ve složité situaci a musí čelit řadě výzev. Pokud se nám ovšem povede rychle nastartovat reformní kroky a získat podporu těch, kteří rozhodují, může naopak z rozvoje vinařství u nás celý stát a společnost významně profitovat. Mnoho faktorů mluví v náš prospěch. Základní podmínkou ale je, aby byla strategická politická rozhodnutí realizována po konzultaci se zástupci sektoru, nikoliv od stolu,“ uzavírá Martin Chlad.
Průzkum mezi politickými stranami
Která z následujících opatření na ochranu spotřebitele před dovozem laciných subvencovaných vín byste byli ochotni podpořit?
Podpora strategického cíle 40% soběstačnosti počítajícího s navýšením ploch tuzemských vinic na cca 26 tis. ha nebo navýšením výnosu v průměru cca 8 tun na hektar.
Motoristé
ano
TOP 09
Nevyjádřili se
ODS
Nevyjádřili se
STAN
Ne
Přísaha
Ano
ANO
Ano
KDU-ČSL
Ano
SPD
Ano
Pro
Ano
Piráti
Ne
Trikolora
Ano
Stačilo
Ano
Zavedení minimální jednotkové ceny alkoholu – Minimální jednotková cena stanovuje spodní cenovou hladinu jakéhokoliv nápoje obsahujícího alkohol, pod kterou nemůže jeho prodejní cena klesnout. Vychází z výpočtu obsahu alkoholu v produktu a jeho následného vynásobení stanovenou cenovou sazbou. Jde o opatření, které cílí na omezení dostupnosti levného alkoholu a snížení negativních důsledků jeho konzumace.
Motoristé
Ne
TOP 09
Nevyjádřili se
ODS
Nevyjádřili se
STAN
Ano
Přísaha
Ne
ANO
Ne
KDU-ČSL
Ano
SPD
Ne
Pro
Ne
Piráti
Ano
Trikolora
Ne
Stačilo
Ne
Pozn. Dotazníkové šetření proběhlo v průběhu srpna a osloveny byly všechny relevantní politické subjekty.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.