V prvním kole hodnocení vín, která usilují o možnost používat známku Svatomartinské víno 2023, uspělo 272 z celkem 285 přihlášených. Mimořádně vysokou kvalitu ročníku ovlivnilo především příznivé počasí v klíčovém období zrání hroznů. Také ale zkušenost vinařů s přípravou vín v tak krátkém čase od sklizně.
V pondělí 23. října se na tom v sídle Národního vinařského centra ve Valticích shodla odborná porota. Už za tři týdny se tak můžeme těšit na více než 2 miliony lahví tohoto svěžího a aromatického vína se známým logem na etiketě.
První kolo hodnocení
Do prvního kola přihlásilo svá vína 63 vinařů a vinařských společností. Náročné požadavky na kvalitu splnilo 95,4 % přihlášených vín. Ale ani pro výrobce 13 vzorků, kterým porota možnost používat známku Svatomartinské zatím nepřiznala, není vše ztraceno. Budou mít možnost s víny ještě pracovat a ucházet se s nimi znovu v kole druhém, které proběhne 1. listopadu. Pak bude také znám přesný počet letošních Svatomartinských vín a úspěšných vinařství. Lze očekávat, že po druhém kole přibude ještě cca 20 %, přičemž větší podíl z nich bude červených, na která si řada vinařů vyčleňuje více času.
Petr Gondáš
„Z doposud dostupných údajů vyplývá, že i letos na trh zamíří přes 2 miliony lahví Svatomartinských vín.“
„Nadprůměrně slunečné a teplé září ale stojí za zdravými a ideálně vyzrálými hrozny pro svatomartinské odrůdy. Vinaři většinu posbírali ve druhé polovině září, což jim dopřálo dostatek času vína připravit už na první termín zatřídění. Svatomartinská vína jsou obecně velmi svěží, ovocitá a aromatická, lehká s nižším obsahem alkoholu a příjemnou kyselinkou. Nejinak tomu je i letos,“ naznačil Ing. Petr Gondáš z Národního vinařského centra.
„Letošní Svatomartinská odrůdy Müller Thurgau vynikají tóny zralé bílé broskve se šťavnatými kyselinami. Muškáty moravské jsou nádherně citrusové, některé s dotekem zralého kiwi. Veltlínské červené rané pak má svěží šťavnatou chuť a vyniká lehkou ušlechtilou vůní s tóny manga, limety a dalšího exotického ovoce. Růžová všeobecně mají příjemný dotek jahodového jogurtu, nebo obsahují jemné jogurtové tóny lesního ovoce. Červená jsou zase sametově jemná, s vůní květů fialky a dalších jarních lučních bylin a s pikantní svěžestí,“ prozradil první informace o vínech ročníku 2023 Petr Gondáš.
První kolo hodnocení Svatomartinských vín 2023
Svatomartinské víno 2023
Z 272 vín, která prošla prvním kolem hodnocení úspěšně, a budou tedy moci nést známku Svatomartinské víno 2023, je 124 bílých, 85 růžových a klaretů a 63 červených vín. Nejvíce zastoupenou odrůdou je zatím Müller Thurgau (69 vzorků), následovaný Svatovavřineckým (57), Modrým Portugalem (48), Zweigeltrebe (42) a Muškátem moravským (38). Nejméně pak Veltlínské červené rané (17) a jedno růžové Cuvée.
Zbyněk Vičar
„Letošní svátek sv. Martina vychází na sobotu, což je skvělá příležitost, jak si už 11. 11. naplno vychutnat tato svěží a ovocitá první vína aktuálního ročníku.“
„Víkendový termín ale komplikuje doručení objednávek z e-shopů, a proto se Vinařský fond rozhodl mírně upravit podmínky, takže si je letos lze prostřednictvím e-shopů objednávat už od čtvrtka 9. 11., ovšem s doručením nejdříve v pátek a upozorněním, že Svatomartinské víno je určeno ke konzumaci až od soboty 11. 11. Prodej prostřednictvím maloobchodu a gastronomických podniků je ale beze změny povolen až od jedenáctého,“ sdělil Mgr. Zbyněk Vičar, ředitel Vinařského fondu.
„Sobotou počínaje také odstartuje nespočet koštů a oslav, restaurace budou nabízet rozličná speciální menu a Svatomartinská vína nám budou dělat příjemnou společnost minimálně do konce roku, kdy si plně uchovají svou přirozenou svěžest a lehkost,“ dodal ZbyněkVičar.
Všem akcím a oslavám dominuje největší ochutnávka Svatomartinských vín u nás – Svatomartinský košt v Brně, který 11. 11. od 11 hodin na brněnském náměstí Svobody tradičně organizuje přímo Vinařský fond. Tento košt tak již poněkolikáté nabídne 100 vzorků Svatomartinských vín od různých vinařů. Vinařský fond zároveň podporuje řadu dalších svatomartinských akcí po celé republice.
Svatomartinské
Pouze vína, která díky své kvalitě uspějí u hodnocení, budou mít možnost nosit známku Svatomartinské. Při bodování musí proto víno získat alespoň 80 z celkových 100 bodů. Hodnotí se čistota vína, barva, vůně, chuť a celkový dojem. Kontrola kvality ale hodnocením 23. října a 1. listopadu neskončí. Bude probíhat nadále i u nalahvovaných vín v obchodní síti, aby měli všichni jistotu, že vína, která prošla hodnocení, jsou ta stejná, jako se objeví v lahvích v obchodech, vinotékách či restauracích.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten ve spolupráci s Národním vinařským centrem již podevatenácté realizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Fond ochrannou známku Svatomartinské každoročně ji propůjčuje vinařům.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.