Průzkum: přípitek, nákup s předstihem a přání lepšího nového roku

Průzkum: přípitek, nákup s předstihem a přání lepšího nového roku

Přípitek je součástí Štědrého dne pro 81 % domácností. Nákup s předstihem kvůli obavám z přeplněných obchodů zvažuje 60 % lidí. A klasické přání šťastného nového roku letos doplní i přání roku lepšího.

Letošní rok je zcela jiný než roky předchozí. Okolnosti nás donutily ke změně našich návyků a často i větších plánů. Museli jsme se adaptovat na nové podmínky a přijmout zcela nová opatření. Nejoblíbenější a nejkrásnější svátky v roce jsou už za dveřmi. Aktuální mimořádná situace, zdá se, ovlivní i vánoční přípravy a oslavy příchodu nového roku.

Nezávislý průzkum ukázal, že téměř polovina lidí bude letos o Vánocích šetřit. Kvůli obavám z přetlaku zákazníků v prodejnách potravin těsně před Vánocemi 60 % lidí zvažuje nákup s předstihem. Aktuální situace zasáhla i plány na pořizování dárků; část Čechů volí jiné než původně zamýšlené dárky. Průzkum dále odhalil, že přípitek je nedílnou součástí Štědrého dne pro 80 % domácností. Přípitek je také to, co dělá Silvestra Silvestrem, bez něj si novoroční oslavy nedokáže představit téměř 36 % lidí. Nejvíce lidí si o půlnoci přiťukne sektem. Aktuální situace se promítla i do znění přípitku. Při cinkotu skleniček zazní letos vedle obligátního „na zdraví“ a klasického přání šťastného nového roku stejně často i přání roku lepšího.

Stálicí novoročních přípitků je šumivé víno. Lahev sektu otevírá o půlnoci 70 % lidí. Dalších skoro 5 % lidí volí jeho nealkoholickou variantu
Stálicí novoročních přípitků je šumivé víno. Lahev sektu otevírá o půlnoci 70 % lidí. Dalších skoro 5 % lidí volí jeho nealkoholickou variantu.

 

Nákup s předstihem trendem letošních Vánoc

Z průzkumu vyplývá, že více než polovina lidí plánuje na vánoční přípravy vynaložit obdobné množství peněz jako v loňském roce. Jen zlomek lidí se chystá utratit více peněz. Ti, co budou v letošním roce utrácet méně, budou úsporu hledat v dárcích i nákupu potravin. Každý třetí omezí výdaje za dárky, skoro čtvrtina lidí se chystá šetřit na nákupu potravin.

Téměř polovina lidí bude letos o Vánocích šetřit
Téměř polovina lidí bude letos o Vánocích šetřit. Každý třetí omezí výdaje za dárky, skoro čtvrtina lidí se chystá uspořit na nákupu potravin.

 

V souvislosti s aktuální situací hrozí, že budou před Vánocemi přeplněné supermarkety a další prodejny. Skoro 60 % lidí proto uvažuje, že nakoupí potraviny s předstihem. Během brzkých vánočních nákupů zamíří pro trvanlivé potraviny, chlazené i mražené maso, ryby a zeleninu a také alkohol, jako víno, pivo nebo sekty. Skoro každý čtvrtý člověk následuje obecně rostoucí trend a nakupuje nebo plánuje nakoupit potraviny online.

Vedle potravin se vánoční nákupy točí samozřejmě i kolem dárků. Bezmála čtvrtina dotázaných se rozhodla pořídit kvůli současné situaci jiný než původně zamýšlený dárek.

Než ale přijde chvíle na rozbalování milých překvapení, čeká nás štědrovečerní večeře, případně štědrodenní oběd s blízkými. V rodinách 81 % dotazovaných nechybí při těchto příležitostech slavnostní přípitek. Slova se nejčastěji ujímá hlava rodiny. Je tomu tak ve čtvrtině případů. V domácnosti 13 % respondentů pronáší přípitek dokonce každý její člen. V ostatních domovech náleží slovo nejstaršímu členovi domácnosti nebo těm, kdo zrovna zatouží přípitek pronést. Polovina lidí si přiťukne sklenkou vína, ať už šumivého nebo tichého.

V 81 % rodin nechybí o Štědrém dnu-večeru slavnostní přípitek. Nejčastěji se připíjí šumivým či tichým vínem
V 81 % rodin nechybí o Štědrém dnu-večeru slavnostní přípitek. Nejčastěji se připíjí šumivým či tichým vínem.

 

Polovina lidí mění plány na Silvestra

Než se nadějeme, vánoční svátky vystřídají oslavy příchodu nového roku. Někdo slaví bouřlivěji, někdo je příznivcem komorních, poklidných oslav. Situace kolem nového typu koronaviru zamíchala kartami plánů na Silvestra téměř polovině dotazovaných. Skoro každý šestý člověk se rozhodl neslavit Silvestra vůbec, pětina respondentů bude trávit vstup do nového roku v úzkém rodinném kruhu, namísto plánovaného setkání s partou přátel. Silvestr by nebyl tím, čím je, bez chlebíčků, bez ohňostrojů nebo bez filmů či televizního programu. Nejvíce by lidem ale chyběl půlnoční přípitek! Bez něj si novoroční oslavy nedokáže představit 35,9 % lidí.

Češi si nedovedou silvestra představit hlavně bez půlnočního přípitku
Češi si nedovedou silvestra představit hlavně bez půlnočního přípitku.

 

Stálicí novoročních přípitků je šumivé víno. Lahev sektu otevírá o půlnoci 70 % lidí. Dalších skoro 5 % lidí volí jeho nealkoholickou variantu. Podle průzkumu si více než polovina lidí vybírá pro výjimečné chvíle novoročního přípitku svoji oblíbenou značku sektu. Skoro dvě třetiny lidí kupují sekt v cenové hladině 100–200 Kč. Jaké kategorie sektů Češi preferují?

Skoro dvě třetiny Čechů kupují sekt na novoroční přípitek v cenové hladině 100–200 Kč
Skoro dvě třetiny Čechů kupují sekt na novoroční přípitek v cenové hladině 100–200 Kč.

 

Ondřej Beránek
Ondřej Beránek

„Výrobu sektů určených ke spotřebě o Vánocích a silvestrovských oslavách tradičně ukončujeme až těsně před svátky. Zavedli jsme mimořádné víkendové směny a pro snížení rizika přetížení logistických kapacit jednáme s odběrateli o dřívějších objednávkách a dodávkách. Posilujeme rovněž technické i personální kapacity našeho e-shopu Osobnivinoteka.cz. Na vánočních stolech ani při silvestrovských oslavách nesmí lahev Bohemia Sektu nikomu chybět,“ říká Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia Sekt.

 

Více než polovina lidí vybírá pro novoroční přípitek svoji oblíbenou značku sektu
Více než polovina lidí vybírá pro novoroční přípitek svoji oblíbenou značku sektu.

 

Novoroční přípitek

Jaké přípitky zazní letos z našich úst dřív, než se napijeme doušku šumivého vína? Držíme se klasiky, nejvíce lidí (38 %) si připije na zdraví. Tradiční přípitek na „šťastný nový rok“ však letos doplní stejný počet přání „lepšího nového roku“.

Vedle obligátního „na zdraví“ a přání šťastného nového roku zazní letos stejně často i přání roku lepšího
Vedle obligátního „na zdraví“ a přání šťastného nového roku zazní letos stejně často i přání roku lepšího.

 

Průzkum pro společnost Bohemia Sekt provedla společnost Instant Research ve dnech 30. 11. – 3. 12. 2020. Zapojilo se 1071 respondentů ve věku 18–65 let, muži a ženy z celé České republiky.

zdroj/foto: BOHEMIA SEKT, s.r.o.

Ověřeno MonsterInsights