Prestižní titul Vinařství roku 2025 získá jedno ze šestnácti přihlášených vinařství. Tedy ze směsice nadšených jednotlivců, tradičních rodinných firem i zavedených producentů. Jejich rozmanitost opět dokazuje, že české vinařství je pestré, inovativní a stále plné nových výzev.
Martin Chlad
„Do soutěže se letos přihlásila vinařství s velmi širokým rozptylem – od těch, která hospodaří na jediném hektaru, až po producenty obhospodařující více než 600 hektarů vinic. Objem zpracovaného vína se pohybuje od 5 500 litrů až po více než 3 miliony. Tato různorodost potvrzuje, že soutěž má co nabídnout všem velikostním kategoriím,“ uvedl Martin Chlad, prezident Svazu vinařů České republiky.
Známá jména i nováčci mezi 16 statečnými
Mezi přihlášenými najdeme jak účastníky minulého ročníku, kteří se pokusí svůj úspěch zopakovat či překonat, tak úplné nováčky. Některá vinařství se do soutěže vracejí po letech, jiná se účastní poprvé – to vše svědčí o důvěře, kterou vinaři v tuto soutěž vkládají.
„Vždy nás těší, když se vinaři vracejí. Znamená to, že soutěž pro ně má smysl – pomáhá jim růst, přináší zpětnou vazbu a možnost porovnat se s ostatními. Zvláštní uznání patří těm, kteří se přihlásili vůbec poprvé – často to bývá velký krok do neznáma, který však může přinést cennou zkušenost,“ doplňuje Martin Chlad.
Prestižní titul Vinařství roku 2025 získá jeden ze 16 uchazečů
Kdo se utká o prestižní titul Vinařství roku 2025?
CHÂTEAU VALTICE – Vinné sklepy Valtice, a.s.
Gotberg, a.s.
Zemědělské družstvo Němčičky, Vinařství ZD Němčičky
Válka Karel, Vinařství Válka
Vinné sklepy Kutná Hora, s.r.o.
THAYA vinařství, spol. s r.o.
Vinařství Volařík a.s.
Ing. Vlastimil Nešetřil, Vinařství Nešetřil Znojmo
Vinný dům, spol.s r.o.
Vinařství Fučík s.r.o.
Vydra Properties s.r.o., Vinařství Jabloňka
Petr Mikulica, Vinařství Mikulica
Krásná hora s.r.o.
Rodinné vinařství SEDLÁK s.r.o.
Vinařství Aurora, s.r.o.
Vinařství Plenér s.r.o.
Hodnotí se vše – od vinice po marketing
Soutěž Vinařství roku zdaleka není jen o kvalitě vína. Všechna přihlášená vinařství procházejí komplexním hodnocením ve třech úrovních – od péče o vinici, přes technologie a zpracování, až po obchodní aktivity a marketing. Nechybí ani slepá degustace vín, která se letos uskuteční 4. listopadu.
„Nestačí poslat pár kartonů vzorků. Každé vinařství je doslova pod drobnohledem tří odborných porot. Zajímají nás vize, dlouhodobá strategie, inovace i vztah k půdě a krajině,“ vysvětluje Martin Chlad.
Téma ročníku: Síla země, srdce lidí – Vinařství roku 2025
Téma letošního ročníku „Síla země, srdce lidí“ odkazuje k samotné podstatě vinařství – propojení člověka s krajinou, která mu dává živobytí i inspiraci. Vyzdvihuje zodpovědný přístup k půdě, péči o vinice i respekt k původu hroznů, z nichž víno vzniká. Zároveň připomíná, že za každou láhví stojí lidé, jejich odhodlání, zkušenosti a vztah k místu, kde víno se víno rodí.
„Vinice jsou jednou z nejekologičtějších plodin. Tvorba vína je hluboce zakořeněná v regionu, obci, konkrétní trati. To všechno budeme chtít od vinařů cítit – nejen v jejich vínech, ale i v přístupu k podnikání,“ doplňuje prezident Svazu vinařů.
Novinka: Cena Vinatura 2025
Nově zavedená Cena Vinatura rozšiřuje soutěž Vinařství roku o rozměr, který reflektuje stále důležitější téma udržitelnosti. Ocenění bude udělováno subjektům, jež svým přístupem či konkrétními projekty přinášejí pozitivní změny v krajině a vinařském prostředí. Smyslem ceny je vyzdvihnout ty, kteří dokázali skloubit tvorbu vína s respektem k přírodě, zodpovědným podnikáním a dlouhodobým rozvojem vinařského oboru v České republice.
Do soutěže se mohou zapojit vinařské podniky, spolky i jednotlivci, kteří realizovali projekty podporující zadržování vody v krajině, adaptaci na klimatickou změnu nebo zvýšení biodiverzity ve vinohradech. Z přihlášených projektů vybere odborná komise tři finalisty, jejichž příběhy a výsledky budou dále prezentovány na komunikačních kanálech Svazu vinařů České republiky, Národního vinařského centra a soutěže Vinařství roku. Cena Vinatura tak nejen oceňuje konkrétní počiny, ale motivuje i další vinaře k odpovědnému přístupu ke krajině a k budoucnosti našeho vinařství.
Důležité termíny soutěže Vinařství roku 2025
1. 9. 2025 – Vyhlášení nového ročníku 29. 9. 2025 – Uzávěrka přihlášek a nominací 10.–24. 10. 2025 – Návštěvy vinařství a sběr podkladů Porotou Junior 27.–31. 10. 2025 – Vyhodnocení a příprava pro Porotu Senior 31. 10. 2025 – Uzávěrka přihlášek na Cenu Vinatura 1.–16. 11. 2025 – Hodnocení Porotou Senior 4. 11. 2025 – Slepá degustace vín 19. 11. 2025 – Oznámení finálové šestky 18.–20. 1. 2026 – Hodnocení finálovou komisí 26. 2. 2026 – Slavnostní vyhlášení vítězů
Pořadatelé a partneři
Soutěž Vinařství roku 2025 vyhlašuje Svaz vinařů České republiky ve spolupráci s Národním vinařským centrem, za podpory Vinařského fondu ČR a Jihomoravského kraje. Akce se koná pod záštitou hejtmana Mgr. Jana Grolicha a primátorky města Brna JUDr. Markéty Vaňkové. Partnerem je i Zahradnická fakulta Mendelovy univerzity v Brně.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.