Podle čeho spotřebitelé vybírají víno? Příběh a obal prodává

Podle čeho spotřebitelé vybírají víno? Příběh a obal prodává

Obal prodává. Na etiketě a vizuální podobě u vína záleží čím dál víc. Podle vinařů platí, že spotřebitelé vybírají očima a zajímavý design může o výběru rozhodnout. Přidanou hodnotou jsou i vína s netypickým názvem nebo limitované edice, které budí zvědavost. Údaje vyplývají z ankety mezi členy Vinařské unie ČR.

Důležitými faktory pro nákupní rozhodování je pak i značka a výrobce. Dál zákazník hledí na odrůdu či množství zbytkového cukru.

Ondřej Beránek
Ondřej Beránek

„Spotřebitelé se v posledních letech více zajímají o příběhy vinařství. Stejně jako u ostatních komodit, například masa, ovoce či zeleniny, chtějí i v případě vína vědět, odkud pochází a kdo stojí za jeho výrobou. Víno samozřejmě musí splňovat základní parametry, jako je barva, cena či původ hroznů, lákavá etiketa ale může rozhodnout,“ říká Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie.

 

Obal prodává

Také u designu lahví se prosazují různé módní vlny, které nutí vinaře pravidelně inovovat podobu jejich etiket. Činí tak obvykle v rozmezí 3 až 6 let.

Daniel Smola
Daniel Smola

„Myslíme si, že vizuální podoba vín by měla být v souladu s aktuálními trendy. Je potřeba, aby byla moderní a barevně výrazná. Musí na první pohled odlišit vína od ostatních,“ říká Daniel Smola z Vinařství Lahofer.

 

 

Iva Šantavá
Iva Šantavá

„Ke slovu se na poli grafiky aktuálně dostává minimalismus a zjednodušování. Spotřebitele nejvíce zaujme jednoduchá etiketa s výrazným prvkem,“ doplňuje Iva Šantavá z vinařství Víno Blatel.

 

 

Specifická označení budí pozornost

Zájem u spotřebitelů vzbuzují vína či celé edice vín se speciálním názvem, jiným než odrůdovým. Tyto názvy mnohdy se obvykle odvíjejí od místa, kde víno vzniká nebo vycházejí z příběhu vinařství.

Pavel Vajčner
Pavel Vajčner

„U našich vín se specifickým označením spotřebitelé oceňují provázanost s historií oblasti, odkud víno pochází. Mont Pré, Denis d´Or, Sankt Clemens, Dan Ermite – všechna čtyři vína jsou spojená s historií Znojma a Znojemska,“ vysvětluje Pavel Vajčner z vinařství Znovín Znojmo.

 

Martin Fousek
Martin Fousek

„Bzenecká Lipka je tradičním místním označením pro Ryzlink rýnský pěstovaný na Bzenecku, přívlastkové víno Habánské sklepy Cuvée 1614 odkazuje zase na rok stavby Habánského sklepa ve Velkých Bílovicích,“ říká Martin Fousek ze společnosti Bohemia sekt, pod kterou spadají vinařství Habánské sklepy, Víno Mikulov, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov.

 

Podle čeho vybírat vína

Pro představení novinky ve vinném sortimentu nebo inovace produktu volí čeští vinaři různé cesty. Za nejdůležitější považují osobní setkání se zákazníky například formou ochutnávek a putování po sklepích a vinicích. „Spotřebitelé dávají přednost známé značce nebo vinařství, se kterým mají dřívější osobní zkušenost. S rozvojem e-shopů jsou to ale stále častěji i příběhy vinařství a zajímavé etikety na internetu, které je přesvědčí k pořízení vína,“ dodává Ondřej Beránek.

zdroj/foto: Vinařská unie ČR, Bohemia sekt

Ověřeno MonsterInsights