Celý svět si v sobotu 8. listopadu 2025 připomněl mezinárodní Den Vína zodpovědně (Wine in Moderation Day). K této celosvětové iniciativě se již potřetí připojili i tuzemští vinaři a vinařské instituce, aby zdůraznili, že k vínu neodmyslitelně patří radost, kultura, gastronomie a především zodpovědnost. Cílem akce je inspirovat spotřebitele, aby víno pili s rozvahou a zároveň si uvědomovali jeho hlubokou kulturní a historickou hodnotu.
Kampaň se nese v duchu jednotícího motta: „Nejlepší víno? To, které nezapomenete.“ Kultura vína znamená především umět říci ne přemíře, udělat každou příležitost nezapomenutelnou a ocenit hodnotu vína. Jde o důležité připomenutí, že opravdové potěšení z vína nespočívá v množství, ale v kvalitě prožitku.
Zbyněk Vičar
„V průběhu historie hrálo víno důležitou roli v našem stravování, gastronomii a radostných setkáních. Postupně se vyvíjelo jako kulturní doplněk k jídlu. Den vína zodpovědně, který slavíme spolu s vinaři a milovníky vína z celého světa, nám připomíná, že smysl konzumace spočívá v mírnosti a sdílení,“ zdůraznil Zbyněk Vičar, ředitel Vinařského fondu.
Den Vína zodpovědně 2025
Iniciativa apeluje na milovníky vína, aby si chutě vína užívali a vychutnali si každé sousto. Pro zodpovědný zážitek doporučuje ředitelka marketingu a komunikace Národního vinařského centra Dagmar Fialová jednoduché zásady.
Dagmar Fialová
„Nezapomínejte, že nejlepším doplňkem k vaší oblíbené sklence vína je vždy sklenice vody. Pro zcela dokonalý požitek si víno vychutnejte společně i s dobrým jídlem a v příjemné společnosti. Vždy pijte jen v zodpovědném množství a mějte na paměti, že pokud řídíte, musíte zvolit nealkoholické nápoje,“ upozornila Dagmar Fialová a dodala, že zcela se pak musí vyhnout pití alkoholických nápojů těhotné ženy, nezletilí a lidé užívající některé léky.
Projekt Víno zodpovědně je globální program řízený Asociací Wine in Moderation (WiM Association), která sdružuje lídry vinařského sektoru po celém světě. Vznikl v roce 2008 jako projev společenské odpovědnosti evropského vinařského odvětví. V České republice je Národní vinařské centrum národním koordinátorem programu Víno zodpovědně. Spolu s Vinařským fondem šíří toto poselství mezi tuzemské vinaře, odborníky i širokou veřejnost.
Proč slavit Den Vína zodpovědně?
Organizátoři chtějí lidi vzdělávat a motivovat je, aby víno vychutnávali zodpovědně a zároveň sdíleli jeho kulturu. Věří, že konkrétní den, který je věnován diskusi o důležitosti zodpovědného chování při konzumaci vína, pomůže zvýšit zájem a povědomí o tuto oblast.
Proč se jako podporovatel zapojit?
Odborná veřejnost a profesionálové se mohou stát součástí celosvětové kampaně organizované sdružením Wine in Moderation/Víno zodpovědně, jehož cílem je zajistit, aby víno i nadále zůstávalo přirozenou součástí moderního a vyváženého životního stylu.
Cílem je získat pozornost a zájem veřejnosti, zdůraznit význam komunikace s konzumenty o kultuře a historii vína, stejně jako o poselství „Vybírej, Pečuj, Sdílej“. Tímto způsobem chce kampaň inspirovat a podpořit spotřebitele, aby činili zodpovědná rozhodnutí a užívali si víno s mírou.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.