Jak zaručeně (ne)přilákat návštěvníky na vaši vinařskou akci
Kolotoč koštů a regionálních výstav vín se rozjíždí. Víno nového ročníku je už pomalu připravené k ochutnání. Akce v místních kulturácích, sokolovnách a orlovnách mají svůj půvab a vína, třeba i ve své mírné nedokonalosti, také. Doporučuji alespoň jednou za čas na vinařskou akci vyrazit, obzvlášť, pokud jste na nějakou ochutnávku dostali tip nebo vám třeba zachutnalo víno méně známého vinaře a zatoužíte trochu více poznat místo vzniku.
Samozřejmě osobní účast vyžaduje trochu plánování a logistiky, zejména nalezení vhodné formy dopravy a případně ubytování co nejblíže k místu konání. Prvotní nadšení a vzrušení z objevování neznámého však mnohdy vystřídá vztek a zoufalství. To tehdy, když se dozvíte, že akce je vlastně velmi dobře utajenou bojovkou pro úzký okruh zasvěcených. Taková „Hospoda na mýtince“ ukrytá v lese, kam záměrně nevede ani cesta, aby tam nechodili lidi. Organizátoři jak by nechtěli nebo se neuměli podívat na svou vlastní akci očima návštěvníka.
Jak (ne)přilákat návštěvníky na vinařskou akci
Nyní následuje promluva k samotným organizátorům. Snad mi bude prominuta nadsázka a ironie, ale tolik oblíbených, často kopírovaných a do zblbnutí opakovaných chyb mi nedovolí jinak. Pojďme si tedy projít několik pravidel, která nepřilákají návštěvníky na vaši vinařskou akci. A nebo je odradí od zopakování své anabáze, pokud absolvují jeden ročník. Pokud je dodržíte, zaručeně se vyhnete jakýmkoliv návštěvníkům, a to hlavně přespolních.
Obec
Rozhodně neprozraďte, kde se akce odehrává. Anonymní Lhoty a Újezdy mají vyhráno, ostatní nechť zvolí pokud možno místní, lidové či nářeční názvy. Však co, místní ví a ostatní to spolehlivě nenajdou.
Sál
Když už je nutno vyzradit název obce, lze utajit bližší místo konání. Je vhodné dobře vše zakamuflovat místními názvy jako například Kulturní dům, Sokolovna, Obecní dům a podobně. Opět obyvatelstvo ví a přespolní nemají šanci. Věřte nebo ne, ani všemocný Google si s tímto oříškem zpravidla neporadí.
Datum
Zde už přituhuje. Neuvést datum by bylo už moc i na zkušené šifrátory. Tak alespoň vynechejte rok! Při troše štěstí se vínomilec za vámi rozjede místo soboty ve středu, na základě tři roky staré informace tvářící se jako nejaktuálnější letošní zvolání.
Hodina
Opět vplujte do klidných vod, uvádět přesnou hodinu začátku akce není přeci povinné. Oenoturista přisupěv do vsi v 8 ráno klidně počká do večera (alespoň toho víc sní v místním stánku). A nebo přijede až před zavíračkou (rovná se méně toho odpije místním).
Kontakty
Za žádnou cenu neuvádějte na sebe kontakt. Ještě by někdo mohl mít dotazy! Ideální je zatajit i název organizátora, nebo jej kamuflovat nějakou zkratkou. SDH nebo ČSZ je super, lidi z města šanci nemají.
A jak odradit od příštích návštěv ty, co i tak cestu našli?
Šampioni
Šampiony (vítězná vína) akce nedávejte k ochutnání veřejnosti vůbec. A nebo je vypijte s komisí těsně před oficiálním zahájením. To spolehlivě odradí hosta od návštěvy v dalších ročnících.
Lístečky
Vy ještě nejedete na lístečky? Lísteček za 5 nebo 10 Kč, vzorek medailového vína za 4 nebo 5 lístečků, šampioni za 8 i víc. Má to bezesporu logiku, ta lepší vína déle zůstanou k dispozici opravdovým zájemcům. Ale když postoupíte v úvahách dál a zkombinujete toto s předchozím i následujícím bodem, určitě vám na „dopitnou“ zbude spousta fajn vzorků.
Štědrost
Buďte štědří. Pokud nepůjde o vysloveně medailová vína, zapomeňte na degustační míru, nalijte návštěvníkovi bez obav velmi plnou skleničku. Pár takových „kotlů“ a přejde ho chuť a zájem ochutnávat spousty místních vín, kvůli čemuž vlastně přijel.
Cimbálovka
Nic proti folkloru a budování tradic. Cimbálovka na akci musí být. Místní jsou na to hrdí a od narození zvyklí. Když muziku postavíte vhodně přímo k pultu, kde se nalévá, přespolního pod náporem decibelů jistě přejde chuť na víno.
Katalog
Seřaďte vína v katalogu co možná nejméně přehledně. Třeba jen podle názvů výrobců a ještě ne podle abecedy. Milovník muškátů se v něm dokonale ztratí. A pokud vysázíte vše mrňavým písmem, máte vyhráno. Místních se bát nemusíte, ti přeci vědí, kdo má ve vsi dobré víno a umí si o něj říct.
Poznámky
Nenechejte v katalogu nižádného místa pro poznámky. Ti, kteří by si chtěli napsat třeba jen jedním slovem, co jim víno připomíná, nesmějí dostat šanci. Ještě by se k poznámkám mohli vracet a chtít vína nakupovat!
Pult
Pult pro nalévání vín dejte do co nejmenšího prostoru. Místní si nějak poradí, ostatně mají s sebou takové ty nosičky pro 20 malinkatých skleniček, jejichž naplnění zabere dobrou čtvrthodinu, bez skrupulí všechny ve frontě předběhnou. Řadový chudák se po pár takových půlhodinkách v nekonečné řadě neodváží vracet.
Na vaši vinařskou akci mohou mířit i lidé zdaleka
Samozřejmě existují desítky dalších „vychytávek“, jak znepříjemnit zájemcům akci. Stačí na web umístit nečitelnou mapku, používat nesprávné názvy místa či organizátora, nefungující telefonní čísla a podobně. Bohužel některým organizátorům chybí nadhled, pohled zvenčí. Neumějí nebo nechtějí se na svá oznámení podívat okem nezávislého pozorovatele, řadového turisty, který prostě místní poměry nezná. O nějakých doporučeních na cestu, dopravu či ubytování si zpravidla můžeme nechat jen zdát.
I když se vše mírně zlepšuje, drtivá většina porůznu avizovaných akcí nese známky mírné až naprosté ignorance vůči cizím návštěvníkům. Jakoby spolky a sdružení ani nechtěly nové lidi na akci, jejich peníze, podpořit rozvoj regionu a místního podnikání díky cestovnímu ruchu. V takovém případě je lepší udělat akci opravdu někde bokem na mýtince a pokud možno o tom raději nikomu neříkat. Naštěstí je vždy šance, že někde poblíž je srovnatelná akce plná dobrého vína, jídla a zážitků, kde se organizátoři na návštěvníky těší a jejich pobyt jim pokud možno co nejvíce zlehčí a zpříjemní.