Jak připravit degustační list pro řízenou ochutnávku
Degustační list je nedílnou součástí řízených ochutnávek. Organizátor by jej měl brát vždy jako důležitou součást akce a měl by mu věnovat náležitou pozornost. Vždyť účastníci zpravidla nepřišli jen tak posedět a popít, přišli si pro informace, chtějí se něco dozvědět a mnohdy si i odnést poznámky. Ty často rozhodují o případném dalším nákupu vína.
Takřka na všech řízených degustacích panuje tendence degustační list zaměňovat za objednávkový formulář. Osobně bych uvítal oddělení těchto dvou prvků. Ale samozřejmě zachování obojího; přehled je fajn a objednávat se musí. Proč tedy oddělovat? Už jen proto, že si do listu s přehledem jednotlivých vín zapisuji poznámky k degustovaným vzorkům (a chci si je odnést), kdežto objednávka se musí většinou odevzdat.
List by rozhodně neměl obsahovat chyby a překlepy, měl by poskytnout relevantní informace v přehledném podání. Množství informací vždy narazí na limity přehlednosti a velikosti papíru, ale i tak by zde několik věcí mělo být povinně. Plný název vína, jeho zatřídění, základní analytické hodnoty, objem lahve, cena za lahev i za karton, původ hroznů. Je dobré mít tyto informace na očích během hodnocení a zapisování. Naopak nemusí jít o zachycení detailní senzorické charakteristiky; i běžnému konzumentovi během úvah o nákupu dobře poslouží údaj o suchosti/sladkosti vína, samozřejmě o jeho ceně, velikosti lahve, u poučených třeba i název řady vín. Hodnocení si už udělá sám, případně vyslechne prezentujícího. Právě zde ale vzniká nejčastější chyba: nedostatek místa pro osobní poznámky.
Jakékoliv další informace jsou už ale nadbytečné. Respektive je vhodné umístit je třeba na rub degustačního listu. Tam může být povídání o vinařství, o vinotéce, příběhy jednotlivých vín, fotky lahví. Vynechal bych pak úplně různé návody a nabádání účastníků na bodová hodnocení vín. Jednak to zpravidla neumějí, není to pro ně srozumitelné a ani to vlastně nechtějí. Ostatně zkuste si ve sklepní vinotéce hodnotit čirost vína…
Precizně zpracovaný degustační list může mít pozitivní vliv na rozhodování o nákupu. Druhou stranou mince je neustálý boj o prostor. Pokud velké množství informací o víně může vést k jeho koupi, pak paradoxně kvanta dat zmenší prostor pro osobní poznámky, což způsobí přesně opačný efekt. Vyváženost je tedy na místě.
10 tipů, jak připravit neodolatelný degustační list
- zvýšenou péči věnujte správným názvům vín a obecně pravopisu,
- nezapomínejte uvádět podrobné analytické hodnoty k jednotlivým vínům a info o původu hroznů,
- je vhodné uvést název degustace (degustovaného vinařství), jméno přednášejících a datum a místo konání,
- cena za lahev, případně za karton, by měla být samozřejmostí,
- použijte pěkný čitelný font a dostatečně velké písmo, případně barevný tisk; názvy vín by měly vždy dominovat,
- dodržte pořadí degustovaných vín vzhledem k pořadí uvedenému v degustačním listu,
- chcete-li, aby lidé odevzdávali objednávky na místě, udělejte objednávkový list raději odděleně,
- uveďte u vín i jejich ocenění ze soutěží, napomůže to nákupu,
- foto lahví, popis vinařství a podobně (třeba na rubu listu) může být podvědomě pozitivním faktorem, něčím kladným navíc,
- hlavně: ponechejte u vín dostatek místa pro poznámky.