Vinařská mapa se rozšiřuje o nové vinice v Praze, Brně či na Hané

Vinařská mapa se rozšiřuje o nové vinice v Praze, Brně či na Hané

Klimatické změny a pokroky ve šlechtění rezistentních odrůd révy vinné umožňují rozšiřování našich vinohradů. Nové vinice i z pohledu legislativy vznikají v Praze, Brně či na Hané. Prvního dubna nabývá účinnosti nová vyhláška číslo 75/2025 Sb.

Vinařská mapa se aktuálně rozšiřuje o celou řadu viničních tratí. Převažují polohy v Čechách, jen v Praze vznikají tři nové vinice. Nové vinohrady jsou ale uznány v Brně či Mikulově. K vinařským regionům se nově zařazuje Olomoucký kraj.

Vyhláška zohledňují dosavadní dopady klimatické změny a pokroky ve šlechtění rezistentních odrůd révy vinné. To vše umožňuje rozšíření území, které je vhodné pro pěstování révy vinné v České republice. K novelizaci vyhlášky dochází na základě žádostí obdržených od pěstitelů a obcí, jež mají zájem o zařazení na seznam vinařských podoblastí, vinařských obcí a viničních tratí. Případně o změnu názvu či rozdělení stávajících viničních tratí.

Nové vinice v Praze

Schwarzberg

Nová viniční trať ve vinařské obci Praha, k. ú. Troja, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Bendovka

Nové viniční trať ve vinařské obci Praha, k. ú. Bohnice, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Jabloňka

Nové viniční trať ve vinařské obci Praha, k. ú. Troja, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Nové vinice a vinařské obce v Čechách

Zámecká

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Doudleby nad Orlicí – k. ú. Doudleby nad Orlicí, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Na skalce

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Borovnice – k. ú. Rájec, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

U kapličky

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Jivina – k. ú. Jivina, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

V řekách a Na Bišovce

Nové viniční trati v nové vinařské obci – Bítovany – k. ú. Bítovany, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Natálie

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Řepín – k. ú. Řepín, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Těžký

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Česká Skalice – k. ú. Zlíč, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Nové Dvory

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Radíč – k. ú. Radíč, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Břidličná

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Žebrák – k. ú. Sedlec u Žebráku, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

V Třebovickém sedle

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Třebovice– k. ú. Třebovice, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Na vrších

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Radim – k. ú. Radim u Jičín, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Nové vinice na Moravě

Levé kouty

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Sobíšky – k. ú. Sobíšky, vinařská podoblast slovácká, vinařská oblast Morava.

Portz Insel

Nová viniční trať ve vinařské obci Mikulov, k. ú. Mikulov na Moravě, vinařská podoblast mikulovská, vinařská oblast Morava.

Pod zámečkem

Nová viniční trať ve vinařské obci Brno, k. ú. Brněnské Ivanovice, vinařská podoblast velkopavlovická, vinařská oblast Morava.

U sloupku

Nová viniční trať v nové vinařské obci – Senice na Hané – k. ú. Odrlice, vinařská podoblast velkopavlovická, vinařská oblast Morava.

Motol

Nová viniční trať ve vinařské obci Jaroslavice, k. ú. Brněnské Ivanovice, vinařská podoblast znojemská, vinařská oblast Morava.

U oranžerie

Nová viniční trať ve vinařské obci Veselí nad Moravou, k. ú. Veselí nad Moravou, vinařská podoblast slovácká, vinařská oblast Morava.

Změna názvu vinice

Wainitz

Změna názvu viniční trati Nad sklepy na Wainitz ve vinařské obci Vítonice, k. ú. Vítonice u Znojma, vinařská podoblast znojemská, vinařská oblast Morava.

U Kačiny

Změna názvu viniční trati U borku na U Kačiny ve vinařské obci Svatý Mikuláš, k. ú. Svatý Mikuláš, vinařská podoblast mělnická, vinařská oblast Čechy.

Pravidla při posuzování změn

Za účelem posouzení nových žádostí Ministerstvo zemědělství společně s Ústředním kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí stanovilo soubor transparentních pravidel. Šlo zejména o:

  • fyzickou existenci vinice a její registrace v Registru vinic,
  • integraci dané vinice v LPIS (Registr půdy) s dílem půdního bloku,
  • minimálně jedno nenulové hlášení o sklizni, resp. o produkci vztahující se k dané vinici. Subjekt musí mít zahájenu výrobu, případně prokazatelně z hroznů dané vinice musí vyrábět víno jiný subjekt, který splňuje podmínky výrobce.

Kritéria byla zvolena tak, aby byla snadno ověřitelná náhledem do Registru vinic či Evidence využití půdy podle uživatelských vztahů (LPIS). Žadatel je tedy nijak nedokládal, což pravděpodobně značně usnadnilo byrokracii.

Kritérium nenulového hlášení o sklizni, respektive o produkci, zároveň reflektuje fakt, že viniční trať by měla představovat území, které je vhodné pro pěstování révy vinné – již se na tomto území tedy réva vinná pěstuje a z hroznů pocházejících z vinice na daném území již bylo vyrobeno víno. Daná viniční trať by vcelku logicky měla být pro pěstování révy vinné vhodná. To se prokazuje právě záznamem o již proběhlé sklizni.

Postup a zhodnocení dopadů

Před zahájením novelizace vyhlášky Ministerstvo zemědělství prostřednictvím Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského oslovilo i pěstitele, kteří žádost o zařazení neposlali.  Přesněji ty pěstitele, jejichž vinice se nachází mimo viniční trať a kteří splňují hlavní kritéria. Všichni tak byli informováni o možnosti podat žádost o zařazení na seznam vinařských podoblastí, vinařských obcí a viničních tratí. Nesplnění jednoho či více hlavních kritérií pro posuzování žádostí bylo ale důvodem pro nevyhovění žádosti.

Bylo také nutné provést zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie.
Návrh vyhlášky (národní úprava) není v rozporu s předpisy Evropské unie. Je plně slučitelný s právem Evropské unie.

Další dopady

Realizace navrhované právní úpravy nepředpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty a nebude mít negativní vliv na podnikatelské prostředí v České republice. Návrh vyhlášky také nepředpokládá sociální dopady ani dopady na životní prostředí. Nemá ani dopady na rodiny a na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny.

Návrh vyhlášky nemá dopad na zákaz diskriminace, nedotýká se otázek rovnosti mužů a žen. Nezvyšuje množství zpracovávaných osobních údajů ani nemění způsob nakládání s nimi. Vzhledem k obsahu právní úpravy nebyla shledána žádná rizika, která by mohla vést ke korupčnímu jednání. Příslušné orgány veřejné správy jsou schopny plošně kontrolovat a vynucovat dodržování dané regulace. ÚKZÚZ má dlouholeté zkušenosti s vedením státní správy v upravované oblasti a má dostatečnou odbornost i personální zajištění potřebné k tomu, aby jeho rozhodnutí v konkrétní věci byla v souladu s právními předpisy a odpovídala skutkovému stavu věci.

Návrh vyhlášky nemá žádný vztah k bezpečnosti nebo obraně státu, nemá na ně tedy žádné dopady. Nemá ani dopady na rozvoj území včetně činnosti územně samosprávných celků. Vyhovuje i Zásadám digitálně přívětivé legislativy (DPL).

zdroj: vyhláška číslo 75/2025 Sb., Důvodová zpráva
foto: Svaťka

Ověřeno MonsterInsights