Už za týden se můžeme těšit na více než 2 300 000 lahví mladého, svěžího a aromatického vína. Svatomartinská vína jsou letos lehčí a s nižším obsahem alkoholu. A v drtivé většině je najdeme pod moderními šroubovými uzávěry.
V pátek 21. října v Centru Excelence ve Valticích absolvovala odborná porota 1. kolo hodnocení vín usilujících o možnost používat známku Svatomartinské 2022. V něm letos uspělo 92 % přihlášených vín, což dokládá výjimečně vysokou kvalitu letošních vín. Do prvního kola hodnocení bylo přihlášeno 272 vín. Náročné požadavky na kvalitu splnilo 250 z nich od 58 vinařských firem. Prvním kolem tedy neprošlo pouhých 8 % přihlášených vzorků. Jejich výrobci však budou mít možnost s víny dále pracovat a ucházet se s nimi znovu v kole druhém.
Marek Babisz
„Vzhledem k příznivému průběhu sezóny budou Svatomartinská vína obecně lehčí s nižším obsahem alkoholu. Vína z odrůdy Müller Thurgau budou převážně broskvová, grepfruitová nebo s jemným muškátem. Veltlínské červené rané bude mít lehce hrozinkovo medové tóny s banánovým podtónem a v Muškátu moravském najdeme většinou vůni a chuť tropických citrusových plodů jako jsou limetky a mandarinky. Růžová vína budou příjemná, ovocná a svěží, s tóny třešní, zralých višní a jemnou smetanovostí. Červená vína budou také svěží a ovocná. Svatovavřinecké bude mít tóny plané švestky a sušeného ovoce, Modrý Portugal pak květinovou vůni po pivoňkách, lučním kvítí a jemné tóny lesního ovoce. Letos bude také poprvé pod šroubovým uzávěrem více jak 2 mil lahví, což je téměř 87 % z celkového počtu. U Svatomartinských vín, u nichž se očekává otevření v řádu měsíců, jsou šroubové uzávěry rozumná, praktická a kvalitu zcela garantující volba. U vín určených k archivaci má ale pořád své nezastupitelné místo korek,“ prozradil první informace o vínech ročníku 2022 Ing. Marek Babisz z Národního vinařského centra.
Svatomartinská vína jsou letos lehčí a s nižším obsahem alkoholu
Z 250 vín, která prošla prvním kolem hodnocení úspěšně, a budou tedy moci nést známku Svatomartinské 2022, je:
Přesný počet letošních Svatomartinských vín a úspěšných vinařství ale budeme znát až po druhém kole hodnocení. Lze očekávat, že během něj přibyde větší podíl červených vín, na který si letos řada vinařů vyčlenila více času.
Jaroslav Machovec
„První kolo hodnocení nám naznačilo charakter letošních Svatomartinských vín. Máme radost, že ani přes složité dva roky plné různých omezení zejména v gastronomii nijak neupadá zájem o Svatomartinská vína hlavně mezi zákazníky, ale ani mezi vinaři. Díky tomu na trh zamíří opět více než dva miliony lahví těchto hravých vín. Letošní svátek sv. Martina připadá na pátek. Jedná se tak o ideální možnost strávit příjemně závěr pracovního týdne, a plynule pokračovat v oslavách také o víkendu. Po celé republice se konají různé slavnosti a košty, restaurace budou letos konečně bez omezení nabízet rozličná svatomartinská menu. Nespočet možností a akcí, kde si bude možné připít Svatomartinskými víny, čeká na fanoušky našich vín minimálně do konce listopadu, ale tím sezóna Svatomartinských vín nekončí. Svou přirozenou svěžest a lehkost si bez problému udrží až do Velikonoc, takže mohou zpříjemnit i další svátky,“ sdělil Ing. Jaroslav, ředitel Vinařského fondu, který ochrannou známku Svatomartinské vlastní a každoročně ji propůjčuje vinařům.
Všem akcím a oslavám dominuje a odstartuje je Svatomartinský košt v Brně, který organizuje Vinařský fond 11. 11. od 11 hodin na brněnském náměstí Svobody, jako největší ochutnávku Svatomartinských vín u nás. Tento košt tak tradičně nabídne 100 vzorků Svatomartinských vín od různých vinařů. Vinařský fond zároveň podporuje řadu dalších svatomartinských akcí po celé republice.
Svatomartinské víno
Pouze vína, která díky své kvalitě uspějí u hodnocení, budou mít možnost nosit známku Svatomartinské 2022. Při bodování musí proto víno získat 80 bodů z celkových 100 bodů. Hodnotí se čistota vína, barva, vůně, chuť a celkový dojem. Kontrola kvality ale hodnocením 25. října a 1. listopadu neskončí. Bude probíhat i nadále u nalahvovaných vín v obchodní síti, aby měli všichni jistotu, že vína, která prošla hodnocení, jsou ta stejná, jako se objeví v lahvích v obchodech, vinotékách či restauracích.
Tak jako každoročně se dá odhadovat nejvyšší zastoupení bílých Svatomartinských vín (Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský), kterých bude na trhu cca 50 %, následovat budou růžová (Modrý Portugal, Svatovavřinecké a Zweigeltrebe) cca 28 % a červená vína (Modrý Portugal a Svatovavřinecké) 22 %. Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již poosmnácté ve spolupráci s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Svatomartinská vína jsou tak označena na etiketě známým symbolem sv. Martina na koni.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.