Startuje kampaň na podporu párování našeho vína a jídla

Ve čtvrtek 13. září spustil Vinařský fond vůbec poprvé tematickou kampaň, která si klade za cíl prohloubit u široké veřejnosti vnímání vína a jídla jako přirozené kombinace. Má tak pomoci spotřebitelům, aby se lépe orientovali v oblasti párování vína a jídla. Detailněji vysvětleno, jednak aby vnímali výhody doplnění gastronomie o víno, jednak aby si uměli k danému jídlu také vybrat správné víno. Protože dobré víno, ať již z Moravy nebo Čech, dokáže prohloubit prožitek z dobrého jídla.
Vynechejme nyní obvyklé bulvární debaty a úvahy o přerozdělování prostředků svěřených Vinařskému fondu, o vůbec oprávněnosti existence takové instituce či o věčném souboji mezi zastánci umírněného pití a fanatickými odpůrci jakéhokoliv alkoholu, o vlivu vína na zdraví člověka. My vínu fandíme, pijeme ho pro radost a vnímáme ho jako staletími prověřenou součást lidské civilizace i jako kulturní dědictví. Osobně zastávám názor, že je efektivnější vychovávat poučené milovníky vína, než kriminalizovat nápoj jak takový a uměle vytvářet efekt „zakázaného ovoce“. Zde je role institucí a médií nenahraditelná a proto se podívejme blíže na novou kampaň.
Kampaň na podporu párování našeho vína a jídla
Co nás tedy čeká, jak bude samotná kampaň vypadat? Vinařský fond v minulosti dokázal nastartovat hned několik ideí. Nejvýraznější je asi vybudování povědomí o Svatomartinském víně. Stojí také za patrioticky laděnou kampaní „Vína z Moravy, vína z Čech“ a za dílčí propagaci našich růžových nebo červených vín. Naši vinaři mohou být za své peníze spokojeni; cena vína neustále stoupá, spotřeba také a do značné míry za to může i osvětová činnost Vinařského fondu. Mimochodem vinaři musejí odvádět fondu vždy 0,50 Kč z každého litru vyrobeného vína (platí pro výrobce od 1000 litrů vína ročně) a 350 Kč z každého hektaru vinic (platí pro pěstitele právě od 1 hektaru).
Nyní se tedy komunikačním tématem stává párování vína a jídla. Je to celosvětový letitý trend, takže bylo jen otázkou času, kdy přijde i k nám. Jisté náznaky propojení zde již byly, vizte například svatomartinskou husu a svatomartinská vína. Jako hlavní téma je jídlo zařazeno poprvé. Projekt bude příjemnou a zábavnou formou seznamovat spotřebitele s hlavními odrůdami (Frankovka, Rulandské bílé, Zweigeltrebe a podobně) s doporučením, jak správně naše vína a naše odrůdy párovat.
„Z celé řady výzkumů víme, že se český spotřebitel kvalitnímu jídlu věnuje výrazně více než v minulosti, a to jak během nákupu surovin, tak i doma při vaření. U obou těchto příležitostí mu chceme být dobrým rádcem,“ vysvětlil filozofii nové kampaně Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Víno jako samozřejmá součást života
Cílem kampaně je dlouhodobě posouvat spotřebitelské zvyklosti, tedy pomáhat s postupným začleňováním vína = doplňku gastronomie jako něčeho samozřejmého, patřícího do běžného i svátečního života. Je jistě patrný rozdíl ve zvyklostech u konzumentů na jihu Moravy, kteří jsou ve vnímání vína coby životního stylu pokročilejší a dejme tomu na západě Čech, kde je mnohdy víno pouhým synonymem alkoholu. Dát nahlížení na víno nový rozměr, ukázat smysl právě v kombinacích s jídly a „zevšednět“ nápoj jako takový je nepochybně dobrý záměrem.
„Tématu podpory kvalitního lokálního jídla a vína se v blízkém i vzdálenějším zahraničí věnují již delší dobu. Podpora tohoto tématu je všemi brána jako projev hrdosti na kvalitu a domácí původ výrobků. Kampaní proto provází naše nejoblíbenější a nejtypičtější odrůdy bílých, růžových i červených vín, které jsou tím nejpřirozenějším k párování s jídlem,“ dodal Jaroslav Machovec.
Spotřebitelé i naši vinaři budou mít příležitost zhlédnout kromě jiných formátů také nové televizní spoty. Hlavními hrdiny zde nebudou celebrity, ale „naše produkty“ – červená, bílá a růžová vína. Působivý videoformát nejlépe podpoří všechny smysly diváků, respektive konzumentů moravských a českých vín. Kampaň pro Vinařský fond připravila kreativní agentura McCann-Erickson.
Bílé víno
Červené víno
Růžové víno
Závěrem vyvstává ještě jedna otázka a úsvit naděje do budoucna. Podaří-li se třeba pomocí párování vína a jídla přimět konzumenty k umírněné spotřebě, k vnímání vína coby přirozené součásti života a nebude-li víno sloužit primárně k opíjení se: nastane ten správný čas pro zrušení nulové tolerance alkoholu za volantem? Má-li být víno součástí stolování, musíme do úvahy zahrnout také obědy a večeře v restauracích. A s tím spojenou takřka již nutnost transportu osobní dopravou. Na západ a jih od nás to funguje už dlouho. A třeba se i já jednou dožiji beztrestné dvojky Malbecu, pardon Vavřinečka, k pěknému steaku, byť odjedu „po svých“.
zdroj/foto: Vinařský fond