Startuje kampaň na podporu párování našeho vína a jídla

Startuje kampaň na podporu párování našeho vína a jídla

Ve čtvrtek 13. září spustil Vinařský fond vůbec poprvé tematickou kampaň, která si klade za cíl prohloubit u široké veřejnosti vnímání vína a jídla jako přirozené kombinace. Má tak pomoci spotřebitelům, aby se lépe orientovali v oblasti párování vína a jídla. Detailněji vysvětleno, jednak aby vnímali výhody doplnění gastronomie o víno, jednak aby si uměli k danému jídlu také vybrat správné víno. Protože dobré víno, ať již z Moravy nebo Čech, dokáže prohloubit prožitek z dobrého jídla.

Vynechejme nyní obvyklé bulvární debaty a úvahy o přerozdělování prostředků svěřených Vinařskému fondu, o vůbec oprávněnosti existence takové instituce či o věčném souboji mezi zastánci umírněného pití a fanatickými odpůrci jakéhokoliv alkoholu, o vlivu vína na zdraví člověka. My vínu fandíme, pijeme ho pro radost a vnímáme ho jako staletími prověřenou součást lidské civilizace i jako kulturní dědictví. Osobně zastávám názor, že je efektivnější vychovávat poučené milovníky vína, než kriminalizovat nápoj jak takový a uměle vytvářet efekt „zakázaného ovoce“. Zde je role institucí a médií nenahraditelná a proto se podívejme blíže na novou kampaň.

Kampaň na podporu párování našeho vína a jídla

Co nás tedy čeká, jak bude samotná kampaň vypadat? Vinařský fond v minulosti dokázal nastartovat hned několik ideí. Nejvýraznější je asi vybudování povědomí o Svatomartinském víně. Stojí také za patrioticky laděnou kampaní „Vína z Moravy, vína z Čech“ a za dílčí propagaci našich růžových nebo červených vín. Naši vinaři mohou být za své peníze spokojeni; cena vína neustále stoupá, spotřeba také a do značné míry za to může i osvětová činnost Vinařského fondu. Mimochodem vinaři musejí odvádět fondu vždy 0,50 Kč z každého litru vyrobeného vína (platí pro výrobce od 1000 litrů vína ročně) a 350 Kč z každého hektaru vinic (platí pro pěstitele právě od 1 hektaru).

Nyní se tedy komunikačním tématem stává párování vína a jídla. Je to celosvětový letitý trend, takže bylo jen otázkou času, kdy přijde i k nám. Jisté náznaky propojení zde již byly, vizte například svatomartinskou husu a svatomartinská vína. Jako hlavní téma je jídlo zařazeno poprvé. Projekt bude příjemnou a zábavnou formou seznamovat spotřebitele s hlavními odrůdami (Frankovka, Rulandské bílé, Zweigeltrebe a podobně) s doporučením, jak správně naše vína a naše odrůdy párovat.

„Z celé řady výzkumů víme, že se český spotřebitel kvalitnímu jídlu věnuje výrazně více než v minulosti, a to jak během nákupu surovin, tak i doma při vaření. U obou těchto příležitostí mu chceme být dobrým rádcem,“ vysvětlil filozofii nové kampaně Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Vizuály kampaně na podporu párování našeho vína a jídla
Vizuály kampaně na podporu párování našeho vína a jídla

Víno jako samozřejmá součást života

Cílem kampaně je dlouhodobě posouvat spotřebitelské zvyklosti, tedy pomáhat s postupným začleňováním vína = doplňku gastronomie jako něčeho samozřejmého, patřícího do běžného i svátečního života. Je jistě patrný rozdíl ve zvyklostech u konzumentů na jihu Moravy, kteří jsou ve vnímání vína coby životního stylu pokročilejší a dejme tomu na západě Čech, kde je mnohdy víno pouhým synonymem alkoholu. Dát nahlížení na víno nový rozměr, ukázat smysl právě v kombinacích s jídly a „zevšednět“ nápoj jako takový je nepochybně dobrý záměrem.

„Tématu podpory kvalitního lokálního jídla a vína se v blízkém i vzdálenějším zahraničí věnují již delší dobu. Podpora tohoto tématu je všemi brána jako projev hrdosti na kvalitu a domácí původ výrobků. Kampaní proto provází naše nejoblíbenější a nejtypičtější odrůdy bílých, růžových i červených vín, které jsou tím nejpřirozenějším k párování s jídlem,“ dodal Jaroslav Machovec.

Spotřebitelé i naši vinaři budou mít příležitost zhlédnout kromě jiných formátů také nové televizní spoty. Hlavními hrdiny zde nebudou celebrity, ale „naše produkty“ – červená, bílá a růžová vína. Působivý videoformát nejlépe podpoří všechny smysly diváků, respektive konzumentů moravských a českých vín. Kampaň pro Vinařský fond připravila kreativní agentura McCann-Erickson.

Bílé víno

Červené víno

Růžové víno

 

Závěrem vyvstává ještě jedna otázka a úsvit naděje do budoucna. Podaří-li se třeba pomocí párování vína a jídla přimět konzumenty k umírněné spotřebě, k vnímání vína coby přirozené součásti života a nebude-li víno sloužit primárně k opíjení se: nastane ten správný čas pro zrušení nulové tolerance alkoholu za volantem? Má-li být víno součástí stolování, musíme do úvahy zahrnout také obědy a večeře v restauracích. A s tím spojenou takřka již nutnost transportu osobní dopravou. Na západ a jih od nás to funguje už dlouho. A třeba se i já jednou dožiji beztrestné dvojky Malbecu, pardon Vavřinečka, k pěknému steaku, byť odjedu „po svých“.

zdroj/foto: Vinařský fond