Nejnovější data potvrzují, že spotřeba tichého vína dlouhodobě klesá. V České republice tento pokles v loňském roce činil 8,4 procent. Obdobná je situace i v dalších zemích. Vinařské odvětví se s poklesem spotřeby potýká v důsledku ekonomické situace, změn spotřebitelského chování, klimatu i absence systémových politických rozhodnutí napříč Evropou. To vše má rovněž přímý dopad na pokles výsadby nových vinic a aktuálně dokonce propad výměry stávajících vinohradů.
Z dat výzkumné společnosti Consumer Panel GfK vyplývá, že se trh tichých vín vyvíjel v roce 2023 negativně a navázal tak na klesající trend z předešlých let. Objem spotřeby domácností v roce 2023 klesl o 8,4 %. A na rozdíl od většiny ostatních kategorií poklesla u tichých vín i průměrná hodnota o 7,5 %. Důvodem je výrazná ztráta počtu kupujících a snížení nakoupeného objemu na domácnost o 2,7 %. Průměrná cena za 1 litr se naopak zvýšila o 1 % a tichá vína tak patří mezi kategorie s nejnižším nárůstem průměrné ceny.
Spotřeba tichých vín se nadále propadá (zdroj: Consumer Panel Czech Republic GfK)
Martin Chlad
„Aktuální data o klesajících prodejích a spotřebě jen potvrzují naplnění negativních prognóz z posledních měsíců. Očekáváme přitom, že v letošním roce bude pokles ještě razantnější.“
„Změny spotřebitelského chování a nižší zájem zejména u mladší generace pociťují všechny státy EU. Do nižších prodejů u nás se pak letos jistě promítne také zrušení daňové uznatelnosti tichého vína jako firemního dárku, které vstoupilo v platnost v lednu. Navíc již pouhé úvahy o zavedení spotřební daně v tuto nevhodnou dobu nadále poškozují obor,“ říká Martin Chlad, prezident Svazu vinařů České republiky.
Situace v Evropě
Klesající spotřebu vína je možné pozorovat napříč trhy. Zpráva Evropské komise odhadovala v loňském roce pokles spotřeby vína v Itálii na 7 %, ve Španělsku na 10 %, ve Francii na 15 %, v Německu na 22 % a v Portugalsku dokonce na 34 %. Světová spotřeba vína byla podle údajů společnosti IWSR (International Wine & Spirits Report) v prvním pololetí roku 2023 o šestinu nižší než ve stejném období roku 2019.
Spotřeba tichého vína vyvolává i pokles produkce
Současným stavem je ovlivněna i samotná produkce. Podle organizace OIV (International Organisation of Vine and Wine) měla v roce 2023 světová produkce vína klesnout na nejnižší úroveň za posledních 60 let. V Evropské unii to za loňský rok bylo 15 miliard litrů vína. Což znamená meziroční pokles o 1,12 miliardy litrů, tedy o 7 % méně než v roce 2022 a 8 % pod pětiletým průměrem. Přední vinařské země jako Itálie a Španělsko se potýkaly s významným poklesem o 12 %, resp. 14 % oproti předchozímu roku. Předpoklad produkce v České republice za rok 2023 byl 50 milionů litrů. Tedy o 13 % nižší oproti roku 2022 a 14 % pod pětiletým průměrem.
Spotřeba tichého vína se nadále propadá (zdroj: OIV – International Organisation of Vine and Wine)
Rostoucí nejistotu mezi tuzemskými vinařskými organizacemi potvrzuje i nedávný průzkum Vinařské unie. Z něj vyplynulo, že současná situace odrazuje většinu vinařů od rozšiřován vinic a obnovy těch stávajících. Což již nyní vede k nežádoucímu poklesu výměry vinic v ČR.
zdroj/foto: Svaz vinařů České republiky
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.