Rakouský trh s vínem loni vykázal náhlý pokles v segmentu HoReCa. Ztráty tohoto on-trade kanálu, tedy prodej vína v hotelech, restauracích či kavárnách, nedokázaly ostatní prodejní kanály kompenzovat. Oproti tomu domácí spotřeba či nákup vína v maloobchodním prodeji vzrostly místy až do rekordních hodnot.
Rok po prvním koronavirovém lockdownu jsou nyní k dispozici údaje o prodeji rakouského vína na tamním trhu v roce 2020. Jak se dalo očekávat, obzvláště oblast HoReCa byla těžce zasažena. Nákupy rakouského vína v pohostinství prostřednictvím velkoobchodů poklesly o třetinu. Rakouské víno naopak zaznamenalo zvýšení domácí spotřeby (+17 % objem, +18 % hodnota). Nákupy v potravinářských maloobchodech také vzrostly (+16 % objem, +17 % hodnota); dosáhly tak rekordního podílu příjmů: 75 %. Tato zvýšení však nebyla dostatečná pro pokrytí ztrát prodejů v gastronomii.
Gastro velkoobchod: o 33 % méně prodaného vína
Když se v polovině března loňského roku musely zavřít dveře odvětví gastronomie, nejdůležitější prodejní kanál rakouských vinařů se na dva měsíce zhroutil. Ještě v roce 2019 představovaly 58 % veškeré spotřeby vína v Rakousku segment pohostinství a konzumace na akcích. S druhým gastro lockdownem od 3. listopadu 2020 (pravděpodobně do Velikonoc 2021) se období utrpení prodloužilo na třetinu loňského roku. Celková roční čísla Institutu pro průzkum trhu GastroData, která jsou nyní k dispozici v Österreich Wein Marketing GmbH (ÖWM), jsou nápadně podobná: od ledna do prosince 2020 prodali velkoobchodníci s potravinami o 33 % méně vína než v roce 2019.
Rakouský trh s vínem: v pohostinství o 33 % méně prodaného vína
Chris York
„Rakouští hostinští se snažili a stále se snaží, aby své podniky udrželi v chodu i přes vynucené uzavření. A to například nabídkou doručování a či odběrů z výdejních okýnek. To znamená, že jsou stále schopni prodat byť malé množství vína. V loňském roce jsme nicméně v oblasti prodeje vína stále čelili bolestivým ztrátám,“ uvedl generální ředitel ÖWM Chris Yorke.
Každá druhá domácnost nakupuje výhradně rakouská vína
Tříměsíční uzavření pohostinství vedlo k výraznému nárůstu domácí spotřeby vína. Podle institutu pro průzkum trhu GfK vzrostl prodej rakouského vína pro domácí spotřebu o 17,3 % z hlediska objemu a o 18,1 % z hlediska tržeb. Za zmínku stojí zejména skutečnost, že podíl domácností, které nakupovaly výhradně rakouské víno, vzrostl na 47,3 % – což je nejvyšší míra od roku 1997.
V maloobchodu z každého eura tržeb za víno patří 75 centů domácí produkci
V loňském roce měl maloobchod značný prospěch: podle Nielsen IQ se zde v roce 2020 prodalo o 16,4 % více rakouského vína, než v předchozím období. Přičemž tento nárůst byl velmi rovnoměrně rozdělen mezi bílá, červená a růžová vína. Pro srovnání: prodej zahraničních vín vzrostl o 3,9 %. Naštěstí vyšší objem prodeje domácího vína nebyl na úkor jeho obratu. Ten vzrostl o 16,6 %, průměrná cena vzrostla velmi jemně na 5,39 eur (2019: 5,38 eur). Podíl rakouských vín na celkových tržbách v maloobchodě s potravinami vzrostl na působivých 74,9 %; to znamená nejvyšší hodnotu od roku 2000 (začátek dostupnosti dat ÖWM).
Více lidí nakupujících online
Logickým důsledkem uzavření kamenných obchodů byl také silný posun směrem k elektronickému obchodování. Podle GfK se počet nakupujících víno online mezi říjnem 2019 a 2020 zvýšil o 48 % – na přibližně 124 000. Tito spotřebitelé utratili za nákup v průměru téměř 60 eur.
Cestovní ruch: obrovské ztráty a vzhlížení k letní sezóně
Nákupy vína turisty v Rakousku jsou tradičně významným prodejním kanálem, který by neměl být podceňován, V roce 2019 bylo turistům prodáno přibližně 12 milionů litrů vína. Korona zde také velmi bolestivě zasáhla, zejména ve městech, kde počet přenocování v některých případech spadl do úplné propasti.
„Je pravda, že v některých vinařských oblastech jsme kvůli přílivu domácích rekreantů měli skutečné «vinařské léto». Poslední čísla nicméně naznačují, že prodej vína turistům za celý rok poklesl téměř o polovinu,“ vysvětluje Yorke.
Rakouský trh s vínem: celkové ztráty v gastronomii nelze kompenzovat
Když se podíváme na celkovou rovnováhu domácího trhu do roku 2020, Yorke shrnuje: „Celkově si uvědomujeme, že pozitivní trendy v některých prodejních kanálech nedokázaly vyrovnat obrovské ztráty v gastronomii, ale také v cestovním ruchu.“
Podpora prodeje: série kampaní a Salon vín
S cílem poskytnout rakouským vinařům nejlepší možnou podporu na domácím trhu, uspořádal ÖWM v průběhu roku čtyři kampaně:
„Ochutnejte původ“ – podpora prodeje během prvního lockdownu prostřednictvím stále otevřených kanálů
„G’spritzer“ – propagace rakouských bílých vinných střiků, když byl v květnu znovu otevřen segment pohostinství
„Pojďme na víno“ – na podporu vinařské turistiky v období od července do října
„Víno na svátky“ – na podporu vysoce kvalitních rakouských vín koncem roku
I přes nepříznivé podmínky se mohla konat soutěž Salon rakouských vín. Na 270 oceněných vín Salonu bylo prezentováno na mnoha akcích po celé zemi.
Vývoz vína očekává menší útlum
Přestože statistické údaje o vývozu za rok 2020 jako celek ještě nejsou k dispozici, je třeba v současné době předpokládat mírně záporné saldo. Přibližně 62 milionů litrů (2019: 63,5 milionu) při 175 milionech eur (2019: 183 milionů eur). Po zveřejnění celoročních údajů vše oznámí ÖWM.
zdroj/foto: ÖWM, Shutterstock/Pressmaster
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.