Proběhl pátý ročník Vinařského jarmarku, tradičního odborného setkání určeného vinařům, vinohradníkům, enologům a dalším profesionálům z oboru. Akce opět propojila technologické inovace s aktuálním výzkumem, legislativou a diskusí o budoucnosti vinařství i vinohradnictví.
Letošní ročník opět představil pestrou škálu dodavatelů, kteří prezentovali nejnovější trendy v oblasti sklepního hospodářství, enologie, laboratorních technologií, vinohradnické mechanizace i digitalizace výrobních procesů. Účastníkům se představily firmy Agra Group, Milcom, Renomia, Pemag, Eika, ACO, Hobra Školník, Agri-Precision, SYNPRO, Kubota, BS vinařské potřeby, Vialtek (Vitipad), Garden Studio, Oslavan a další.
Nová lahvovací linka
Celý program odstartoval křest nové lahvovací linky společnosti BS vinařské potřeby, který provedl spolumajitel společnosti Miloš Balga.
Miloš Balga
„Nové lince bych přál, aby byla mezi vinaři stejně úspěšná jako její starší sestra a aby jim pomohla doprovodit víno na jeho poslední cestě do lahve a ke spotřebitelům. Ať slouží a funguje co nejdéle,“ uvedl Miloš Balga.
Moderní linka dosahuje kapacity až 3 000 lahví za hodinu, podporuje širokou škálu uzávěrů – korkové, šroubové (Stelvin, Stelvin Lux) i skleněné Vinolok – a umožňuje také přídavek CO₂ pro osvěžení vína. Technologie zajišťuje minimální saturaci kyslíkem, nabízí sterilizaci ozónem, garantuje mikrobiální stabilitu a všechny šarže procházejí kontrolou v laboratoři BS. Současně splňuje požadavky pro certifikovanou bio výrobu a umožňuje korekci tlaku pod korkovou zátkou. Pro vinaře tak představuje špičkové, flexibilní a vysoce spolehlivé řešení pro kvalitní lahvování.
Křest lahvovací linky
Pátý ročník Vinařského jarmarku a odborný program
Pátý ročník Vinařského jarmarku přinesl mimořádně silnou sérii odborných přednášek reflektujících klíčové výzvy současného vinařství, a to masivní šíření zlatého žloutnutí révy (GFDP) ve střední Evropě, novou legislativu LOW & ZERO a tvorbu národního apelačního systému.
Martin Půček
„Těší nás, že Vinařský jarmark spojuje moderní technologie, výzkum, legislativní novinky i praktické zkušenosti. Letos byla cítit silná potřeba sdílet informace o GFDP, apelačním systému i LOW & ZERO – tématech, která ovlivní celé odvětví v následujících letech. Zájem odborné veřejnosti ukazuje, že vinaři chtějí aktivně pracovat s novými výzvami a posouvat obor kupředu,“ uvedl Martin Půček, výkonný ředitel Svazu vinařů České rpeubliky.
Zlaté žloutnutí révy
Jedním z nejsledovanějších bloků byla prezentace Tomáše Kisse, Ph.D. (MENDELU), která přinesla alarmující data o vývoji GFDP (Grapevine flavescence dorée phytoplasma) na Slovensku. Meziročně dochází k 10 až 40násobnému nárůstu výskytu, přičemž některé vinice zaznamenávají až 80% ztrátu výnosů. Zlaté žloutnutí se aktuálně považuje za nejzávažnější karanténní chorobu evropských vinic. Šíří se velmi rychle, mimo jiné kvůli neudržovaným porostům a rezervoárovým rostlinám.
Na alarmující situaci reagoval Michal Hnízdil (ÚKZÚZ), který upozornil na masivní výskyt agresivního genotypu M54 v okolních zemích. Zatímco v ČR se dosud vyskytuje mírnější genotyp M51, zavlečení M54 by znamenalo zásadní hrozbu pro celý sektor. Český ÚKZÚZ proto připravuje mimořádná opatření, včetně přísnější kontroly dovozů, laboratorních testů rozmnožovacího materiálu, monitoringu přenašečů či povinné eradikace infikovaných rostlin.
Aktuální stav národního apelačního systému
Významným bodem programu byla přednáška Mojmíra Baroně, která představila aktuální stav tvorby národního apelačního systému. Ten má sjednotit a zpřehlednit označování původu vín v České republice podle vzoru Francie, Itálie či Rakouska a posílit prestiž domácích terroirních vín na evropském trhu. Mojmír Baroň představil novou strukturu založenou na CHOP, CHZO a terroirních celcích, metodiku hodnocení terroir (geologie, pedologie, klimatologie, ampelografie, enologie), definici klíčových i doporučených odrůd, i plán kroků vedoucích k finální legislativní implementaci. Nový systém má být flexibilní a umožnit průběžnou aktualizaci dle vývoje oboru.
Evropská pravidla pro dealkoholizovaná vína
Prezentace Martina Půčka (SVČR) nabídla přehled aktuálních evropských pravidel pro dealkoholizovaná vína (ZERO) a částečně dealkoholizovaná vína (LOW). Nová legislativa stanovuje povinné označování, striktní uvádění obsahu alkoholu a pravidla pro používání CHOP/CHZO. Na toto téma navázala Dagmar Fialová (NVC) příkladem společného nealkoholického cuvée Dunajovských kopců. Do cuvée přispívají členové spolku a reagují tak na trendy i rostoucí poptávku po nízkoalkoholických a nealkoholických produktech. První edice 6 000 lahví byla téměř ihned vyprodána; další výroba je již plánována.
Pátý ročník Vinařského jarmarku
Vinařský jarmark 2025 proběhl 20. listopadu v areálu vinařství Moravíno Valtice. Potvrdil rostoucí zájem odborné veřejnosti o moderní technologie, automatizaci, digitalizaci i legislativní změny. Účastníci ocenili nejen praktické informace z přednášek, ale i možnost osobního setkání se zástupci firem, kolegy z oboru a odborníky z akademické a státní sféry.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.