Je zde svátek svatého Martina, 11. listopad. A to znamená, že se začala otevírat první Svatomartinská vína 2021. Letos na milovníky a fanoušky moravských a českých vín čeká mimořádně kvalitní ročník. A zároveň se na trh dostává rekordní počet lahví těchto svěžích a ovocitých vín.
Podle zpřesněných odhadů Vinařského fondu se na trh dostane celkem 2 344 000 lahví. Letos tedy bude o 4000 lahví překonán dosavadní rekord z roku 2016. Možnost nést společné označení Svatomartinské 2021 získalo 328 vín od 80 vinařských firem, převážně pak z jižní Moravy. Nejvíce zastoupena budou tradičně bílá vína (155), následována růžovými a klarety (94) a červenými víny (79).
Jaroslav Machovec
„Z rekordu, respektive především zájmu o Svatomartinská vína máme obrovskou radost zvlášť v porovnání s loňským nejen pro vinaře složitých rokem. Překonání dosud nejsilnějšího ročníku 2016 o 4000 lahví je samozřejmě jen symbolické, ale v životě jsou to často právě takové zdánlivě nepodstatné drobnosti, které dodávají lidem sílu a elán se dále o něco snažit a překonávat obtíže. Těším se, až se po roční pauze ve čtvrtek v 11 hodin sejdeme v Brně na náměstí Svobody na největším Svatomartinském koštu v republice a přeji všem, ať si letošní Svatomartinská vína co nejlépe užijí. Je na co se těšit,“ sdělil Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.
Rekordní počet Svatomartinských vín
Zajímavým ukazatelem a dalším rekordem pro ročník 2021 je pak počet objednaných šroubových uzávěrů se společným logem a označením Svatomartinské 2021. Evidenci o objemu Svatomartinských vín vč. typů uzávěrů vede Vinařský fond na základě objednávek jednotných uzávěrů a záklopek na láhve.
Marek Babisz
„Letos je objednáno více než 1,8 milionů šroubových uzávěrů, což je meziroční nárůst téměř o 400 tisíc. Nárůst je způsoben také tím, že letos zůstávají otevřené restaurace, a i různé svatomartinské slavnosti, byť s omezeními, budou probíhat,“ sdělil Ing. Marek Babisz, hlavní sommelier Národního vinařského centra ve Valticích a dodal: „v minulostí v drtivé většině převažoval u Svatomartinských vín korek. Nyní je to téměř 80 % ve prospěch šroubového uzávěru, který se pro mladá vína velmi dobře hodí. U vín určených k archivaci má korek pořád své nezastupitelné místo, ale u vín, u nichž se očekává otevření v řádu měsíců či nízkých let, jsou šroubové uzávěry rozumná, praktická a kvalitu zcela garantující volba.“
Otevřela se Svatomartinská vína 2021
Letošní největší ochutnávkou Svatomartinských vín je tradiční Svatomartinský košt v Brně, který 11. 11. od 11 hodin na brněnském náměstí Svobody tradičně organizuje Vinařský fond. Zároveň se koná celá řada různých svatomartinských akcí a slavností po celé republice, které potrvají minimálně do konce listopadu. Vše bude ale závislé na vývoji epidemiologické situace.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již posedmnácté ve spolupráci s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Svatomartinská vína jsou tak označena na etiketě známým symbolem sv. Martina na koni.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.