Hodnota rakouského exportu vína se v roce 2019 přesunula na dříve nezmapované území: poprvé překonala hranici 180 milionů eur. Vývoz meziročně vzrostl o 9 % na 185,4 milionu eur, což je nový historický rekord. Objem vzrostl o 20,5 % na 63,6 milionu litrů, nejvýše za posledních 10 let. Počet zemí v rakouském exportním programu se zvýšil na 102; ještě roce 2009 to bylo 64 zemí.
Výše rakouského exportu vína na novém maximu
Jak ukazují nejnovější údaje Statistics Austria, vysoký objem sklizně v ročníku 2018 výrazně zintenzivnil rakouský vývoz v kalendářním roce 2019. Nárůst o 9 % znamená novou rekordní hodnotu 185,4 milionu eur, zatímco objem vzrostl o 20,5 % na 63,6 milionu litrů. Objem sklizně byl v roce 2018 přibližně o 15 % vyšší než průměr za patnáct let. V důsledku větší dostupnosti v segmentu základních vín na cenově citlivých trzích, jako je například Německo, se průměrná cena celkově snížila na 2,92 eur za litr z 3,22 eur v roce 2018.
Rakouský export – vývoj hodnoty a objemu v letech 1985–2019
Růst takřka na všech trzích
Nejvýznamnější exportní země vykázaly pozitivní vývoj: Německo +3,9 %, Švýcarsko +0,9 % a USA +14,8 %. Také i Nizozemsko (+32,5 %) a Skandinávie (s výjimkou Norska) zaznamenaly pozitivní až velmi pozitivní vývoj tržeb. Zatímco v Německu se průměrná cena rakouského vína ocitla pod tlakem, v mnoha zemích EU i mimo členské země dokázala zaznamenat pokroky. Na Dálném východě se prezentoval nadějný čínský trh velmi pozitivním a slibným vývojem tržeb (+86,8 %), po několika stagnujících letech také Japonsko dosáhlo dobrého růstu (+12,6 %).
Top 10 exportních zemí pro vína z Rakouska v roce 2019
Na úspěchu se podílejí bílá i červená vína
Růst prodeje táhla především rakouská bílá vína. Z hlediska hodnoty se lahvové červené víno vyvíjelo pozoruhodně pozitivním způsobem, což svědčí o rostoucím mezinárodním uznání jedinečných stylů odrůd Blaufränkisch (Frankovka), Zweigelt (Zweigeltrebe) a dalších. Na druhé straně rakouská šumivá vína utrpěla neúspěch – výjimkou bylo Norsko nebo Spojené království; zde došlo k silnému růstu dovozu sektů. Lehce perlivá vína také zaznamenala dvojcifernou míru nárůstu.
Chris York
„Ročník 2018 dal rakouským vinařům příležitost obsloužit nové trhy a otevřít nové segmenty. Jsme samozřejmě nesmírně potěšeni, že toho bylo dosaženo a že se zvýšila hodnota na trzích zaměřených na kvalitu,“ shrnuje Chris Yorke, generální ředitel rakouské rady pro marketing vína (AWMB).
Z 64 vývozních zemí 102 – za deset roků
Současný nárůst počtu vývozních destinací je také velmi povzbudivý. Zatímco vinaři v Rakousku v roce 2009 vyváželi své víno do 64 zemí, v roce 2019 se počet zvýšil na 102 zemí.
„Exportní strategie AWMB je po mnoho let založena na umístění rakouského vína na velké množství mezinárodních trhů. To nám umožňuje lépe absorbovat výkyvy na jednotlivých trzích a celkově zajistit udržitelný růst vývozu,“ poznamenává s uspokojením Chris Yorke.
[jaw_panel_box panel_title=“Rakouský export vín 2019 – shrnutí“ message_style=“info“ ]Vývoz vína v roce 2019 (zdroj: Statistics Austria):
objem sklizně 2018: 2,75 milionu hektolitrů (+15 % nad patnáctiletým průměrem)
hodnota exportu 2019: 185,4 milionu € (+9 % oproti roku 2018) – rekordní hodnota
objem vývozu 2019: 63,6 milionu litrů (+20,5 % oproti roku 2018)
průměrná cena 2019: 2,92 € (-0,30 € ve srovnání s 2018)
export 2019: 102 zemí (2009: 64 zemí)
Export detailně:
růst prostřednictvím lahvových i sudových vín
trhy mimo EU: zvýšení průměrné ceny na 5,55 € (2018: 5,46 €)
průměrné zvýšení cen také v mnoha zemích EU
zvýšení u bílého i červeného vína
šumivé víno vykazovalo negativní vývoj; výjimky: Norsko, UK
Metoda sběru dat, kterou používá Statistics Austria, zahrnuje také zpětný vývoz ne-rakouského vína.
[/jaw_panel_box][jaw_clear]
foto: Anna Stöcher / ÖWM, autor zdroj: AWMB
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.