Na Asia Wine Trophy 2017 se našim vinařům tradičně daří

Velkou zlatou medaili pro Oldřicha Drápala a jeho výjimečnou slámovou Pálavu 2015, osmnáct zlatých medailí a čtyři stříbrné. To vše přinesla našim vínům účast na největší a nejprestižnější asijské soutěži Asia Wine Trophy 2017; ta se koná v jihokorejském Daejeonu v rámci týdenního asijského festivalu vína. Akci Asia Wine Week pořádala lokální marketingová agentura DIME a Deutsche Wein Marketing z Berlína. Patronát nad soutěží má OIV (Mezinárodní organizace pro révu a víno) a Mezinárodní unie enologů. Soutěž je i součástí VinoFedu a Zlaté ligy.
V ultramoderním, skvěle vybaveném kongresovém centru v areálu někdejší světové výstavy EXPO ´93 soutěžily na čtyři tisíce vín z celého světa. Porotu tvořilo na 120 expertů z 22 zemí, v tom jen necelých 50 bylo z Jižní Koreje. Šestačtyřicet vín z Moravy se soutěže účastnilo s podporou Vinařského fondu a Národního vinařského centra. Z nich 38 přesáhlo medailovou hranici. Ale protože soutěže OIV mohou udělit ocenění jen 30 % zúčastněných vín v každé z vypsaných kategorií, část našich navzdory dobrým bodům zůstala pod čarou.
Dvě zlaté (za Hibernal a za Rotgipfler) patří vinařství Štěpána Maňáka, zlato a stříbro má Zámecké vinařství Bzenec. Pozoruhodného výsledku na Asia Wine Trophy 2017 dosáhla skupina BOHEMIA SEKT s devíti medailemi pro Bohemia Sekt, Vinařství Pavlov, Víno Mikulov a Chateau Bzenec; v tom úžasných sedm zlatých je především za sekty!
Asia Wine Trophy 2017 jako součást konference pro obchodníky s vínem
Vedle samotné soutěže byla významnou součástí festivalu čtyřdenní mezinárodní konference pro obchodníky s vínem Asia Buyers Conference. Na dvaadvaceti workshopech se představila vína z různých zemí a regionů, diskutovalo se o celních otázkách, aktuálních trendech na asijských trzích nebo on-line obchodu s víny. Pro příští rok jsem dostal pozvání vést seminář o marketingu a komunikaci a představit vína z České republiky obchodníkům, kteří se letos konference účastnili v opravdu hodném počtu.
Vyvrcholením festivalu bylo třídenní „vinařské Expo“ Daejeon International Wine & Spirits Fair, svým rozměrem i charakterem srovnatelné s výstavou Wine Prague. Velmi šťastná byla koncepce, kde část plochy patřila, podobně jako na ProWeinu, volné a výborně zorganizované degustační zóně; část obsadily stánky výstavovatelů, kteří vystavovali a přímo prodávali vína, likéry a destiláty návštěvníkům; poslední část byla po první dva dny vyhrazena výlučně obchodníkům a profesionálním návštěvníkům a pro veřejnost byla opravdu nepřístupná. Až třetí den se i tato B2B část otevřela všem a stánek České republiky byl v permanentním obležení.
Naše vína v Jižní Koreji
„Čeko“ je v Koreji výjimečně oblíbená země. Téměř všichni návštěvníci stánku se hlásili, že už byli v Praze a Českém Krumlově; někteří i v Salonu vín ve Valticích a ve Starobrnu … a zbytek se těšil, že do „Čeka“ pojede. Vína od deseti vinařství (Oldřich Drápal, Vinařství Ludwig, Templářské sklepy Čejkovice a Reisten, Zámecké vinařství Bzenec, Sonberk, Syfany Jakuba Zborovského z Vrbice, Rodinné vinařství Vican, Vinařství Baloun a Vitis Strážnice) jsme prezentovali v nádherných sklenicích Turbulence od Crystalexu. Na stánku, který pro prezentaci našich vín bezplatně zapůjčil Deutsche Wein Marketing, pomáhali členové moravsko-korejského týmu Joowon Lee a Hyeoksoo Lee, kteří se spolu s Michalem Solaříkem, Janem Jírovcem a Heung Sup Hanem již dva roky úspěšně snaží uvést moravská vína na korejský trh.
Letošní prezentaci našich vín v Koreji plně zajišťovala redakce časopisu SOMMELIER bez nároku na finanční či jinou spoluúčast třetích osob. Jako u dalších podobných akcí v minulosti, i tentokrát poskytneme získané marketingové zkušenosti Národnímu vinařskému centru, Vinařskému fondu, Vinařské asociaci a všem zúčastněným výrobcům s doporučeními, jak na základě nabytých poznatů dále postupovat na korejském trhu.
foto: Luboš Bárta