Restriktivní opatření, která nás mají především chránit před pandemií koronaviru, bohužel tvrdě dopadla i na moravské a české vinaře a možnosti prodeje jejich vín. Řada vinařů ale i spotřebitelů v současných omezeních tápe. Hlavní ale je, že víno, které je legislativně považováno za potravinu, je i nadále dostupné ve vinotékách, na e-shopech a v maloobchodní síti s potravinami.
Nejjednodušším, ale často opomíjeným způsobem, jak si pořídit moravské a české víno, je on-line nákup. Mnoho vinařů má vlastní e-shopy, které prakticky bez omezení vína rozesílají. O tento druh prodeje hlásí zvýšený zájem, navíc není nijak omezen, je moderní a pro spotřebitele nejpohodlnější. Základním a tradičním místem prodeje vína jsou pak vinotéky. Víno je z hlediska zákona potravina. A vinotéky jsou provozovny potravin, takže se na ně, až na jedinou výjimku, nevztahují současná omezení. Tou výjimkou je konzumace vína v prodejně. Pokud ale nedochází ve vinotéce ke konzumaci a vína se prodávají pouze balená v obalu pro spotřebitele (láhve a bag in boxy), jde jednoznačně o prodej balených potravin. Dále je pak možný nákup vína v obchodních řetězcích, které dnes již nabízejí velký výběr kvalitních moravských a českých vín.
Zásadní propady zaznamenali hlavně menší moravští a čeští vinaři, kteří nemají takové možnosti prodávat vína prostřednictvím obchodních řetězců.
Tibor Nyitray
„Možnosti prodeje již hotového, nalahvovaného vína se velmi zhoršily zejména pro malé a střední vinaře. Ti svůj obchod realizují hlavně v gastronomii a přímým prodejem. Gastronomická zařízení jsou úplně uzavřená, soukromí klienti velmi omezili své nákupy. Záleží, jak dlouho budou tyto distribuční kanály zcela zavřené, ale pokud to potrvá měsíce, pak bude řada vinařů řešit existenční problémy,“ komentoval dopad současných omezení na vinaře JUDr. Tibor Nyitray, prezident Svazu vinařů České republiky.
Víno stále dostupné ve vinotékách a na e-shopech
Kromě podpory moravského a českého vinařství v maloobchodní síti je tak zejména pro menší vinaře klíčové, aby se jim podařilo zvýšit tržby ve vinotékách a prostřednictvím e-shopů. Z hlediska státu by vedle všeobecné podpory podnikatelů a živnostníků a náhrad ekonomických ztrát našim vinařům nejvíce pomohla tolerance k nemožnosti splnit všechny administrativní povinnosti, kterých je enormní množství, alespoň do doby, kdy se vrátí úřady do standardního režimu. Investiční podpora ze strany státu by pak měla směřovat také do nových výsadeb. Ty zajistí produkci, péči o krajinu a zaměstnanost v dalších letech.
Jaroslav Machovec
„Vinařský fond o neomezeném prodeji vín ve vinotékách a možnostech nákupu v e-shopech průběžně informuje, zároveň apelujeme na preferenci moravských a českých vín jako formu podpory našich vinařů. Velký prostor pro informování svých zákazníků o možnosti koupit moravská a česká vína ve vinotékách a na internetu mají i sami vinaři prostřednictvím svých komunikačních kanálů. Jsem přesvědčen, že moravské a české vinařství aktuální situaci a měsíce následující zvládne. Prvotřídní produkty, které vyrábí, mají všechny předpoklady pro to, aby se jim dařilo za všech okolností,“ komentuje stav Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.
Další výraznou ranou pro naše vinaře je pak zákaz pořádat tradiční košty, soutěže, degustace a festivaly. Tyto akce jsou nejen obchodní příležitostí, ale hlavně základním propagačním a marketingovým nástrojem. Slouží hlavně k přímému kontaktu se zákazníky. Brzy snad nastane situace umožňující uvolnění restrikcí, protože vína ročníku 2019 jsou již připravená k prodeji. Vinaři by je rádi svým zákazníkům a milovníkům vína představili.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.