Letošní nižší výnosy a dlouhodobý pokles spotřeby tichého vína

Letošní nižší výnosy a dlouhodobý pokles spotřeby tichého vína

Dosavadní sčítání dat k letošní sklizni potvrdilo pesimistické předpoklady. Meziroční propad činí bezmála 12 procent. V posledních letech lze navíc pozorovat významný pokles spotřeby i prodejů tichého vína.

Letošní výnos se doposud pohybuje na úrovni 4,5 t/ha. Oproti loňskému roku jde o téměř 12 procentní pokles (loni 5,1 t/ha). V porovnání s desetiletým průměrem je to dokonce více než 18 procent (průměr je 5,5 t/ha). Vyhodnocování ještě není finálně u konce, čísla se však již zásadně měnit nebudou.

Martin Chlad
Martin Chlad

„Zřetelně také klesá podíl modrých odrůd, kterým se paradoxně s ohledem na klimatickou proměnu začíná na vybraných polohách mimořádně dařit,“ okomentoval situaci Martin Chlad, prezident Svazu vinařů České republiky.

Příznivá nejsou ani čísla k prodejům a spotřebě. „Změny spotřebitelského chování a nižší zájem zejména u mladší generace pociťují všechny státy EU. Do nižších prodejů se u nás letos navíc výrazně promítlo také zrušení daňové uznatelnosti tichého vína jako firemního dárku, které vstoupilo v platnost v lednu. Pro řadu tuzemských vinařů přitom šlo o jeden z hlavních příjmů,“ dodal Chlad.

Významný pokles spotřeby tichého vína

Pokles spotřeby dopadá na všechny producenty. Nejde přitom pouze o pokles z důvodu nezájmu ze strany mladších zákazníků, kteří preferují nápoje s nižším nebo žádným obsahem alkoholu.

„Slýchám řadu teorií o jednom alkoholu, ale realita je jasná. Klesající spotřeba je trend, který se dotýká všech druhů alkoholu. A ve zbytku se spotřebitelé nepřesouvají od jednoho druhu k dalšímu, ale zkrátka konzumují méně. A když už, tak vyžadují kvalitu a prémiovost, což dává tuzemským vinařům naději v boji s laciným dovozem nebo nekvalitním technickým pitím pochybného původu,“ uzavřel Martin Chlad.

Co se týče prodejů, podle Retail Auditu společnosti Nielsen IQ v posledních dvou letech klesal český maloobchodní trh tichých vín balených ve skleněných lahví o objemu 0,75 l. Čili segment, ve kterém se prodává drtivá většina moravských vín. Za 1. pololetí 2024 šlo o meziroční pokles o 6 procent a u produkce to bylo ještě razantnější.

Ondřej Beránek
Ondřej Beránek

„Pokles produkce hroznů se projevil u většiny pěstitelů, avšak s velkými regionálními rozdíly. Je zřejmé, že moravského vína bude z ročníku 2024 málo,“ doplňuje Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie.

Čtěte také: Francie schválila podporu vyklučení 30 000 hektarů vinic

foto: Svaz vinařů České republiky, Bohemia Sekt, Ideogram

Ověřeno MonsterInsights