Finalisté prestižní oborové soutěže Vinařství roku 2025 byli vyhlášeni. Šestice vinařství úspěšně prošla náročným hodnocením a postoupila do závěrečného kola. Zde se bude rozhodovat o držiteli jediného, absolutního titulu. Vítěz bude vyhlášený 26. února 2026 v Praze.
Do finále 16. ročníku soutěže, která komplexně hodnotí činnost vinařství, postoupila tato vinařství: THAYA vinařství, Vinařství Fučík, Vinařství Plenér, Vinařství Válka, Vinařství Volařík a Vinné sklepy Kutná Hora.
Letošní ročník přináší zásadní změnu v pojetí hlavní kategorie. Ruší se dřívější rozdělení na malá, střední a velká vinařství a bude udělen pouze jediný titul Vinařství roku 2025 absolutnímu vítězi.
Martin Chlad
„Finálová šestice odráží to, čím se české a moravské vinařství může pochlubit. Bez ohledu na to, kdo bude absolutním vítězem, všechny charakterizuje komplexnost zahrnující propracované a šetrné vinohradnictví, efektivní sklepní hospodářství, inspirativní marketing a obecně dlouhodobý přínos oboru. Titul získá vinařství, které svým podnikáním v daném roce ještě o nějaký ten kousek pozitivněji vybočuje z řady ostatních a posouvá moravské a české vinařství dál,“ uvedl prezident Svazu vinařů České republiky Martin Chlad.
Finalisté Vinařství roku 2025 byli vyhlášeni
Finalisté aktuálního ročníku vzešli z předchozího hodnocení týmu studentů a doktorandů (Porota Junior) a odborníků (Porota Senior). K výsledkům se přičte ještě hodnocení ze slepé degustace, které se účastnili obchodníci a sommelieři. Posledním krokem, který rozhodne o absolutním vítězi bude návštěva sedmičlenné komise u finalistů, aby na místě posoudila splnění soutěžních kritérií. Uskuteční se v polovině ledna 2026. Vítězné vinařství bude vyhlášeno na slavnostním galavečeru ve čtvrtek 26. února v Praze. Během slavnostního vyvrcholení 16. ročníku soutěže kromě hlavního titulu vyhlásí organizátoři i ocenění Enolog roku, Cenu profesora Viléma Krause, za celoživotní přínos, Cenu studentů Zahradnické fakulty MENDELU a také nové ocenění Cenu Vinatura 2025.
Cena Vinatura 2025
O toto ocenění zaměřené na subjekty, které významně přispěly k podpoře udržitelnosti a ekologickým počinům ve vinohradnictví a krajině, se ucházejí tyto projekty: Projekt péče o krajinu a biodiverzitu v oblasti Dunajovských kopců (Dunajovské kopce, z.s.), Vinařský park Velké Bílovice (Velkobílovičtí vinaři, spolek), Projekt DoVinic – zdravé vinice pro budoucnost vinařství (BOHEMIA SEKT), Projekt UV Boosting – ekologická ochrana révy bez chemie (Vinařství Habánské sklepy), Pestré vinice Plenéru a jejich okolí (Vinařství Plenér, s.r.o.) a Zpracování zbytkové biomasy s důrazem na zachování biologicky aktivních látek (Vinařství Ludwig, s.r.o.).
Soutěž Vinařství roku 2025 vyhlašuje Svaz vinařů České republiky ve spolupráci s Národním vinařským centrem, za podpory Vinařského fondu a Jihomoravského kraje. Akce se koná pod záštitou hejtmana Jana Grolicha a primátorky města Brna Markéty Vaňkové. Partnerem je i Zahradnická fakulta Mendelovy univerzity v Brně.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.