EU a Čína dokončily jednání o oboustranné dohodě na ochranu zeměpisných označení u svých zemědělsko-potravinářských produktů a lihovin. Ochrana se týká celé řady produktů. V Evropě jde nejčastěji o víno, lihoviny a sýry. V Číně zase o čaj, ovoce, houby, či mnohdy o velmi exotické místní produkty.
Na seznamu zeměpisných označení EU, jež budou v Číně chráněna, jsou produkty jako Cava, Champagne, Feta, Irish Whiskey, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma a Queso Manchego. Mezi čínské výrobky zase patří například Pixian Dou Ban (fazolová pasta Pixian), Anji Bai Cha (bílý čaj Anji), Panjin Da Mi (rýže Panjin) a Anqiu Da Jiang (zázvor Anqiu). Nechybí ani česnek, goji, zelenina, ale také hlízy, škeble, fazolové klíčky, lotosový ořech, raci či jačí maso. Pro někoho překvapivě je na seznam zařazena čtveřice označení pro čínská vína:
Shacheng Wine
Yantai Wine
Huanren Icewine
Wine in Helan Mountain East Region
Také Česká republika je v seznamu uvedena. A to s produkty Českobudějovické pivo (捷克布杰约维采啤酒) a Žatecký chmel (萨兹啤酒花). Slovensko reprezentuje Vinohradnícka oblasť Tokaj (托卡伊葡萄酒产区). S ostatních zemí EU jsou nejvíce zastoupeny Itálie a Francie (obě 26), následovány Španělskem (12), Portugalskem (6), Řeckem (6), Německem (6), Velkou Británií (4), Irskem (2), Kyprem (2) a Českou republikou (2). Dalších dvanáct zemí EU má po jednom produktu. Dva produkty jsou chráněny přes vícero států.
Jednotlivé typy produktů a jejich počty v navrženém seznamu
Dohoda má ochránit 100 evropských zeměpisných označení v Číně a 100 čínských zeměpisných označení v EU. Smyslem je zabránění šíření napodobenin a neoprávněnému užívání. Očekává se, že přelomová dohoda přinese oběma stranám obchodní výhody. A také poptávku po vysoce kvalitních produktech. V rámci naplňování závazku z 21. summitu „EU a Čína“ v Bruselu z 9. dubna je dohoda konkrétním příkladem spolupráce mezi Evropskou unií a Čínskou lidovou republikou. Odráží otevřenost obou stran a dodržování mezinárodních pravidel, která jsou základem jejich obchodních vztahů.
Po uzavření jednání bude nyní dohoda podrobena právnímu přezkumu. Na straně EU bude poté na Evropském parlamentu a Radě, aby udělily svůj souhlas. Očekává se, že dohoda vstoupí v platnost před koncem roku 2020.
Po čtyřech letech od jejího vstupu v platnost se působnost dohody rozšíří o dalších 175 zeměpisných označení z obou spolupracujících zemí. Na tyto názvy se uplatní stejné registrační postupy jako na původních 100 názvů, které jsou již v dohodě zapsány (tj. posouzení a zveřejnění připomínek).
Spolupráce EU a Číny v oblasti zeměpisných označení byla zahájena před více než 10 lety (v roce 2006) a výsledkem byla registrace a ochrana 10 zeměpisných označení obou zemí v roce 2012. Právě tento krok se stal odrazovým můstkem pro stávající spolupráci.
Phil Hogan
„Kvalita produktů se zeměpisným označením EU si získala celosvětové renomé. Jelikož spotřebitelé věří původu a autentičnosti těchto výrobků, jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, což zemědělcům přináší další výhody. Dohoda je důkazem našeho závazku úzce spolupracovat s globálními obchodními partnery, mezi něž Čína patří. Je oboustranně výhodná, posiluje obchodní vztahy a přináší prospěch zemědělskému a potravinářskému průmyslu, jakož i zákazníkům v obou zemích,“ uvedl komisař EU pro zemědělství a rozvoj venkova Phil Hogan.
EU a Čína z pohledu vývozu
Čína je druhou nejvýznamnější destinací, do které EU vyváží zemědělsko-potravinářské výrobky. Přičemž hodnota vývozu za dvanáctiměsíční období od září 2018 do srpna 2019 dosáhla 12,8 miliardy eur. Devítiprocentní podíl na celkovém objemu unijního vývozu produktů s chráněným zeměpisným označením, včetně vína, zemědělsko-potravinářských produktů a lihovin, činí z Číny druhou nejvýznamnější destinaci i v této oblasti.
Pro evropské potraviny a nápoje má čínský trh rychle rostoucí potenciál, převážně díky pokračujícímu nárůstu střední třídy, která si oblíbila věhlasné, vysoce kvalitní a pravé evropské výrobky. Čína rovněž disponuje vlastním dobře fungujícím systémem zeměpisného označování, jehož součástí jsou i speciality, které díky této dohodě budou nyní evropští spotřebitelé moci objevovat.
Ochrana produktů v Evropské unii
Režimy jakosti EU mají za cíl chránit názvy specifických produktů s cílem propagovat jejich jedinečné vlastnosti vyplývající z jejich zeměpisného původu či tradičního know-how. Představují jeden z velkých úspěchů evropského zemědělství, kdy více než 3 300 názvů produktů z EU bylo registrováno buď jako chráněné zeměpisné označení (CHZO) nebo chráněné označení původu (CHOP). Dále je v EU chráněno přibližně 1 250 názvů pocházejících ze zemí mimo EU, převážně díky dvoustranným dohodám, jako je tato s Čínou. Trh se zeměpisnými označeními EU má hodnotu přibližně 74,8 miliardy eur. Společně představují 15,4 % celkového vývozu potravin a nápojů z EU.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.