Pandemie tvrdě zasáhla do života a udělala čáru přes rozpočet moravským a českým vinařům. Vlivem různých opatření došlo ke snížení možnosti prezentace i prodeje jejich vína. Zrušení nebo omezení tradičních vinařských akcí pak způsobilo další narušení běžného trhu s vínem. Epidemie poškodila 9 z 10 moravských a českých vinařů.
Vinařský fond si proto nechal zpracovat výzkum dopadu epidemie covid-19 na tuzemské vinaře. Z výzkumu vyplývá, že dopady epidemie pocítila většina tuzemských vinařů (91 %), pouze necelá desetina uvádí, že epidemie jejich podnikání nijak negativně nepostihla. Vyšší míru postižení zaznamenali vinaři provozující gastro (56 %) či ubytovací zařízení (42 %) nebo dodávající alespoň část produkce do hotelů a restaurací (79 %). Míra postižení také vzrůstá společně s rostoucím podílem vinařské turistiky na příjmech vinařství. Podniky, u kterých tyto příjmy tvoří více než 50 či 75 % jejich příjmů, krize zasáhla mnohem výrazněji. Naopak míra negativních dopadů významně nesouvisí s jejich velikostí. Nelze tak říci, že by velká vinařství dodávající své produkty například do supermarketů, které nebyly nikdy uzavřeny, byla postižena podstatně méně.
Jaroslav Machovec
„Výzkum v podstatě potvrdil to, co od jednotlivých vinařů slýcháme od začátku epidemie. Data ale ukázala mimořádný rozsah negativních dopadů, tedy že se týkají téměř všech našich vinařů. Některých méně a jiných více, ale nějakým způsobem propad pocítili prakticky všichni,“ reagoval na výsledky výzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.
Epidemie poškodila většinu vinařů
Většina podniků byla v souvislosti s epidemií covid-19 nucena přijmout určitá opatření. Nejčastěji vinaři pod vlivem okolností museli hledat nové distribuční kanály pro prodej svého vína (46 %), změnit prodejní strategii (36 %), zavřít provoz či jeho část (32 %), využít podpůrné programy jako například COVID, Antivirus a jiné (31 %), častěji prodávat víno v cenových akcích (24 %) či snížit ceny vína (20 %).
„Vinařský fond na krizi zareagoval okamžitě. Zprovoznili jsme nový web vinazmoravyvinazcech.cz, který se zaměřuje jak na propagaci našeho vinařství jako celku, tak na prezentaci jednotlivých vinařů a vinařských akcí. Spustili jsme v této souvislosti dvě celostátní kampaně. Jednu na podporu nákupu vín prostřednictví e-shopů a druhou prezentující možnosti vinařské turistiky. Ani zvýšený zájem o on-line nákupy či prodloužení letošní sezony vinařské turistiky ale samozřejmě nevykompenzují propady z prvního pololetí letošního roku. Nicméně pozitivní na celé věci je, že ani v nejkritičtějších momentech trh zcela nezkolaboval; a vinaři tak ihned začali s obnovou a přípravami na výrobu nepochybně opět skvělých vín letošního ročníku,“ dodal Machovec.
Výzkum zpracovala renomovaná společnost FOCUS – Marketing & Social Research oslovením všech producentů z databáze poskytnuté zadavatelem, která čítá téměř 2 tis. kontaktů. Dotazník obsahoval uzavřené i otevřené otázky. Jeho hlavním cílem bylo zjistit, jak epidemie postihla tuzemské vinaře, zmapovat problémy, se kterými se nyní potýkají. A identifikovat jejich potřeby v „postcovidové“ době.
zdroj/foto: Vinařský fond
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.