Jen zlomek produkce vín z našich vinic exportujeme. Je to dobře?

Asia Wine Trophy 2019 nadělilo našim vinařům 41 medailí

Většina u nás vyrobených vín se zde také vypije. Je to známým faktem a důkazem vysokého patriotismu českých a moravských milovníků vína. Pouhých asi 10 % produkce vín míří za hranice. Je to ale udržitelný stav?

Švýcarský model

Výrazná orientace na domácí produkci je mezi vyspělými vinařskými zeměmi typická například pro Švýcarsko. Většina tamních vín se vypije přímo v zemi původu. Příčinou je, stejně jako u nás, lokální patriotismus a celková geografická a geopolitická izolace země. „Švýcarský model“ tedy funguje a funguje dlouho a dobře.

Švýcarská vína nepatří k nejlevnějším. Dosahují velmi dobré kvality. Díky místě vzniku, klimatickým podmínkám, kupní síle obyvatelstva i historickým souvislostem jsou ideální pro místní spotřebu. Na rozdíl od okolních států nemají zpravidla ambice stát se světově věhlasnými a ceněnými víny. Ikonická vinařství, jaká známe z Itálie, Francie či Německa, zde nenajdeme. Švýcaři ale svá vína znají a vědí, po kterém sáhnout.

Švýcarsko, vinice v Lavaux (©Swiss Wine Promotion)
Švýcarsko, vinice v Lavaux (foto: ©Swiss Wine Promotion)

Je zde tedy výrazná paralela s víny z České republiky. Mírný rozkol je ale v ceně a kvalitě vína, také i v kupní síle obyvatelstva. Zatímco kupní síla je u nás bezesporu nižší než na západ od nás, ceny běžných kategorií vín se již blíží těm zahraničním. Kvalita je pak diskutabilním parametrem. Zůstaňme zde prozatím u tvrzení, že naše vína se neustále zlepšují.

Neexistuje nějaké oficiální měřítko cen vín, tedy nějaká mezinárodně uznávaná škála. Dle řady studií lze říci, že kategorie každodenních vín se pohybuje v cenách do 10 USD (například zpráva Wine Folly z roku 2016). V hodnotách do 220 Kč se i u nás pohybuje řada kvalitních vín, nicméně stále více jich tuto hranici překračuje. Poměr cena/kvalita je tedy mnohdy vyšší (nepříznivější), než u srovnatelných vín ze zahraničí. Nelze tedy – z pohledu vinařů – než velebit náš národní patriotismus a náklonnost k místním vínům. Ovšem co až toto vše pomine?

Rakouský model

Díky globalizaci a otevřenému trhu se k nám dostává čím dál více zahraničních vín. Lidé jim už pomalu přicházejí na chuť. Na mysli nemám prémiové, luxusní a ikonické segmenty, ale právě každodenně pitelná vína. Nabídky supermarketů jsou toho důkazem. Na trhu závislém na dovozu vína se misky vah mohou lehce zhoupnout na opačnou stranu. Levnější a kvalitnější vína z ciziny vyhrají. Neměli by naši vinaři počítat s touto variantou?

Pro příklad extrémních změn nemusíme chodit daleko. Rakousko padlo po roce 1985, kdy vypukl tzv. glykolový skandál (diethylene glycol wine scandal), doslova na dno a muselo začít od nuly. Nyní je země nejprogresivnější vinařskou velmocí, orientovanou striktně na kvalitu. Na své si přijdou jak domácí, tak i zahraniční milovníci vína. Právě zaměření se na export nese své ovoce. Objem vývozu se ustálil v posledních letech na hodnotě okolo 50 milionů litrů vína ročně. Ovšem cena, za kterou se toto víno prodalo, neustále roste; v roce 2018 to bylo už 170 milionů eur (více v článku Vývoz vín z Rakouska dosáhl v roce 2018 rekordního obratu). Za úspěchy rozhodně stojí i Österreich Wein Marketing, tedy ústřední organizace dbající na celkový obraz rakouského vinařství u veřejnosti. A Rakousko je v zahraničí vidět a je vnímáno pozitivně.

Rakousko, vinice ve Südsteiermark (foto: ÖWM - Anna Stöcher)
Rakousko, vinice ve Südsteiermark (foto: ÖWM/Anna Stöcher)

Srovnání produkce vín, exportu a ceny exportovaného vína ČR/Rakousko v roce 2017

Česká republikaRakousko
Domácí výroba61 700 000 l264 450 800 l
Vývoz vína6 100 000 l46 800 000 l
Export/produkce9,89 %17,70 %
cena za litr [Kč]59,80 Kč86,45 Kč
cena za litr [Eur]2,35 EUR3,39 EUR

„Rakouský model“ by mohl fungovat i u nás. V mnoha ohledech rakouské vinařství kopírujeme a je to jen dobře. Naši vinaři se už nebojí posílat svá vína na zahraniční soutěže a sklízejí s nimi úspěchy. Vinařský fond dokonce hradí polovinu nákladů na vybraných výstavách a veletrzích v zahraničí. Bez prezentace to prostě nejde. Nicméně neustále to není jaksi ono. Chybí nám větší konzistence, společná domluva, signifikantní a snadno rozpoznatelné znaky, národní typické odrůdy.

Dejme našim vinařům čas. Zatím nemají důvod koukat za kopečky, vždyť svou produkci hravě prodají u nás. Ti, co nalézají odvahu popasovat se s nekompromisním pohledem konzumentů ze zahraničí, mohou za svou snahu o budování značky a kvality dostat také náležitě zaplaceno. Pozitivní výsledek se dostaví, obzvláště pokud by své zájmy ještě více spojili pod zastřešujícími regionálními a národními aktivitami.

zdroj: Wine Folly, Österreich Wein Marketing, Situační a výhledová zpráva réva vinná a víno 2018
foto: ©Swiss Wine Promotion, ÖWM/Anna Stöcher, JUDr. Luboš Bárta, MBA

Ověřeno MonsterInsights